Rīgas laiks
  • LV
  • RU
  • EN
  • 0
  • Pēdējais numurs
  • Agora
  • Abonēt
  • Arhīvs

Reģistrētiem lietotājiem

Aizmirsi savu paroli?
vai ar kādu no sociālajiem tīkliem
FacebookAutorizēties ar Facebook
TwitterAutorizēties ar Twitter

Paroles atjaunošana

Atgriezties


Jauniem lietotājiem

Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.

Reģistrēties
Rīgas laiks

Oktobris, 2012

Oktobris, 2012
Redaktora sleja Uldis Tīrons
Lejuplādēt App Store Lejuplādēt Google Play
Redaktora sleja Uldis Tīrons

Komentāri

Suverēns un nesmukums Ivars Ījabs Zaudētās ilūzijas Kirils Kobrins Pieminekļi pret pieminekļiem Artis Zvirgzdiņš Būdoloģija Ilmārs Zvirgzds Saulessarga pavēnī Uldis Tīrons

Raksti

Geto Andris Elits Vācu režisora testaments Dāvis Sīmanis Tūrisms kā kapitālisma augstākā stadija Iļja Kaļiņins Venecuēlas žestu valoda Ādams Gonja Sīksts dzīvnieks M. Dž. Hailenda

Sarunas

Es varu ilgi šūpoties vārdos Intervija ar Horhi Luisu Borhesu Aizdomas Harijs Brants Pamēģināšu padzīvot vēl Aleksandrs Morfovs Turp un atpakaļ Intervija ar Aleksandru Alekseičiku

Uldis Tīrons

Redaktora sleja

Slēpnī

Man uzreiz nāk prātā nokaltis koks.

“Man uzreiz nāk prātā nokaltis koks,” saka zīmētājs Harijs Brants tepat, šajā žurnālā, un man arī tas nāk prātā, ārpus Harija, intervijas un žurnāla; tā būtiskākā īpašība ir nākšana prātā un neatkarība no manis, patiesību sakot, vienaldzība pret mani, draudēšana ar savu būšanu. “They are that that talks of going/ But never gets away.” Tas, kas runā par aiziešanu, bet nekad neaiziet. Roberta Frosta rindās koki ir tās esamības daļa, kas nav manējā. Harijs runā par zaru sazarotību, ritmu un neparedzamību, savā ziņā – par koka iekārtotību; man to vajadzēja pieminēt, lai pretstatītu koku cilvēka dvēselei, kurai nav daļu, kā par viņu tepat netālu saka psihoterapeits ar bezbēdīgo uzvārdu Alekseičiks. Es personiski izvairos runāt par dvēseli, iespējams, tādēļ, ka nevaru neko par to pateikt. Taču Alekseičiks saka, ka viņa ir mamma. Mamma mājās. Arī Harijs intervijā piemin mammu, runājot par vainas sajūtu, nespēju apmierinoši atsaukties viņas mīlestībai – it kā vienkārša lieta, un tu pat to nevari... Taču vaina, bailes, nedrošība un neskaidrība, un ciešanas ir cilvēka stāvoklis, kas viņam, iespējams, arī var likt tiekties pēc tā veseluma un vienkāršības, ko var saukt par dvēseli. Varbūt viņa sevi liek manīt tieši neveselumā un nepilnībā.

Man patīk, kad tā ir kokos; pat ja arī Dante rakstīja, ka tā ir pašnāvnieku dvēsele. (“Par meža koku viņa izaug klusi.”) Lai nu kā, tāds koks liek rūpīgi tajā ieskatīties, tajā kādu pazīt. Kad Harijs intervijā stāsta, kā viņš bērnībā gleznošanas vietā tumšos ūdeņos ar zaru bakstījis dēles un kurkuļus, es klusībā uzgavilēju – jo pazinu sevi. Es atcerējos puiku, kas stundām baksta tumšus radījumus dziļumā, tur, kur ieslēpies tas, ko mēdz saukt par dvēseli, tas, kas pasaulē neiederas. “Nu, cilvēks īsti... nu, viņš nav savā vietā, ja?” (50. lpp.) Ja godīgi, es neesmu pārliecināts, ka cilvēkam tāda “sava vieta” vispār ir. Atšķirībā no kokiem, viņš ir kaut kādā citādā nozīmē, nevietā.

Un nelaikā, gribēju piebilst, bet aprāvos, jo mani pārņēma kaut kāds pretīgums pret vārdiem un vieglumu, ar kādu tie kaitējas, dodot mājienus un mainoties nozīmēm, arvien attālinoties no tā, kas ir patstāvīgs, nekustīgs un neaprakstāms. Īsts, kā to sauc Harijs. Tāds kā koks, vai ne?

Kā nelaicīga atbalss no meža, Ieva šorīt beidzot atsūtījusi mazo rakstiņu par Čārlza Dikensa jauniznākušo biogrāfiju, klāt pierakstot: “Piedod, ka tik vēlu. Laukos galīgi nevarēju padomāt, jo bija dārzs un mežs, un miers.” 

SIA "Rīgas Laiks", Zaļā iela 5-1, Rīga, LV-1010
T. 67287922|
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Noteikumi
All rights reserved to Rīgas Laiks