Rīgas laiks
  • LV
  • RU
  • EN
  • 2
  • Pēdējais numurs
  • Agora
  • Abonēt
  • Arhīvs

Reģistrētiem lietotājiem

Aizmirsi savu paroli?
vai ar kādu no sociālajiem tīkliem
FacebookAutorizēties ar Facebook
TwitterAutorizēties ar Twitter

Paroles atjaunošana

Atgriezties


Jauniem lietotājiem

Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.

Reģistrēties
Rīgas laiks

Maijs 2018

Maijs 2018
Cilvēka mērogs Valdis Ābols
Lejuplādēt (.epub, .mobi) Lejuplādēt App Store Lejuplādēt Google Play
Cilvēka mērogs Valdis Ābols

Komentāri

Katram sava elle Nils Sakss-Konstantinovs Grūtniecība būs jāatliek uz vēlāku laiku Ivars Neiders Nepieradināto dvēseļu šķirsts Rasa Jansone

Raksti

Par dažām tendencēm ķengu vārdu jaunveidē Ilmārs Šlāpins Siluets impērijas mijkrēslī Ivars Ījabs Neparastais stāsts par krievu pārbēdzēju, kurš pārdomāja Džeisons Fagone Sekot kailajam Kristum Svens Kuzmins Rupjības laikmets Reičela Kaska

Sarunas

Vidzemes Ciāna – latviešu elites kalve Sarunājas vēsturnieki Dr. hist. Gvido Straube, Dr. hist. Jānis Šiliņš, Mg. theol. Reinis Norkārkls, Dr. hist. Gundars Ceipe un Agnese Irbe. Koks parāda, ka dzīve ir īsa Ar japāņu arhitektu Kengo Kumu sarunājas Arnis Rītups Šekspīrs kā baļķis man palīdz izpeldēt krastā Ar režisoru Dmitriju Krimovu sarunājas Uldis Tīrons Tikt galā ar esamības skumjajām šķautnēm Fragments no intervijas ar Milošu Formanu

Valdis Ābols

Cilvēka mērogs

Kādam kvēkeru galdniekam reiz jautāja, par ko viņš domā, kad taisa krēslu. Galdnieks atbildēja: “Par to, lai šis krēsls izdotos tik labs, ka nebūtu kauns lūgt uz tā piesēst eņģeli, ja viņš ienāktu istabā.” Citā reizē kādam Džennes (tā ir pilsēta Mali) mūrniekmeistaram jautāja, kas vajadzīgs, lai kļūtu par labu mūrnieku. “Lai kļūtu par labu mūrnieku, daudz jāmācās. Ir jāzina Korāns,” sekoja atbilde. Slavenais japāņu arhitekts Kengo Kuma, ar kuru šajā RL numurā sarunājas Arnis Rītups, runā par grēku arhitektūrā: “Lielas betona ēkas visu iznīcina, tas ir grēks.” Grēks ne tik daudz kā slimība, paskaidro Kuma, bet kā noziegums – noziegums pret dabu.

Es nezinu, ko par arhitektūru domāja hernhūtieši, bet man liekas, ka viņu namdari uzreiz būtu sapratuši, par ko runā pirmais, otrais un trešais. Viņu celtie saiešanas nami, cik nu var spriest pēc tiem diviem paraugiem, kas vēl saglabājušies, šķiet celti, ne tikai vadoties no klasiskajiem Vitrūvija principiem (lietderība, izturība, skaistums), bet arī ar domu, lai tajos nebūtu kauns ieaicināt Jēzu, ja viņš pēkšņi sadomātu ierasties Vidzemē. Šodienas acīm raugoties, tie varbūt arī nav nekādi arhitektūras šedevri, tomēr iedomāsimies, kādi tie izskatījās to dzimtļaužu acīm, kuri dzīvoja Lielā Ziemeļu kara, bada un mēra izpostītajā Vidzemē laikā, kad tur bija 29 skolas un 933 krogi, – tas ir, 18. gadsimta vidū. Mazākais, ko šodien var pateikt par saiešanas namiem: tās bija cilvēciska mēroga ēkas, celtas no koka un labi iekļāvās ainavā. Šajā ziņā tās visnotaļ atbilda pavisam citā – japāņu – kultūrā sakņotajam ideālam, par kuru runā Kengo Kuma (“Es gribu izdzēst betona ēkas un aizstāt tās ar cilvēciska mēroga ēkām, kas celtas no dabiskiem materiāliem.”).

Sarunu par hernhūtiešiem, ko RL publicē šajā numurā, Agnese Irbe sāk ar skepsi par apgalvojumu, ka kaut kādas latviešiem piemītošas īpašības mums palikušas “mantojumā no brāļu draudzēm”. Šai skepsei es varu tikai pievienoties, jo, ja tas būtu tik vienkārši – ja katra jauna paaudze tāpat vien, bez kādas piepūles, varētu saņemt kaut ko mantojumā no iepriekšējām. Tādā gadījumā mums būtu vajadzējis mantot arī kaut ko tādu kā “cilvēcīgas arhitektūras” un ainavas izjūtu, bet, pabraukājot pa Latviju, ir taču skaidri redzams, ka tas tā nav. Latvijas lauki ir pilni ar ēkām (un es runāju ne tikai par padomjlaika balto ķieģeļu un paneļmāju klučiem), kuras celtas nevis dzīvošanai, bet velns zina kam – varbūt kā vietas, kur izgulēt dzērumu. Es domāju, būtu taisnīgi ar likumu noteikt, ka pie katras ēkas jābūt plāksnītei ar tās autora vārdu. Ja arhitektam ir pie kājas eņģeļi, Vitrūvijs un grēka apziņa, vienīgais, kas atliek, ir apelēt pie viņa kauna.

Lai gan, ieklausoties Kengo Kumas teiktajā, Vitrūvijs varbūt arī nav nemaz tik svarīgs. Lietderīguma princips (funkcionalitāte), viņaprāt, nedara cilvēkus laimīgus, izturīguma princips liecina par pazemības trūkumu dabas priekšā, bet svarīgāks par skaistumu (formu) ir tas, lai telpā būtu “cilvēcīga gaisotne”, tas ir, lai cilvēki to mīlētu un gribētu tajā uzturēties. Šādā cilvēcīgā telpā – “atvērtā, caurredzamā un ļoti siltā” – nebūtu kauns ieaicināt arī eņģeli.

SIA "Rīgas Laiks", Zaļā iela 5-1, Rīga, LV-1010
T. 67287922|
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Noteikumi
All rights reserved to Rīgas Laiks