Kamars Šahzāds

Astra. Dieva radīts ierocis, kas var iznīcināt visu pasauli

Indijas armijas raķetes Akash Indijas Republikas dienas svinību ceremonijā 2023. gada 26. janvārī Ņūdeli, Indijā. Imtiyaz Khan / Anadolu via AFP

Valoda ne vien nodrošina saziņu, bet arī atstāj spēcīgu iespaidu uz klausītājiem. Konkrētu vārdu izvēle var pastiprināt vai pavājināt kāda jautājuma nozīmīgumu un pasīvi ietekmēt tā uztveri.

Dienvidāzijas stratēģisko ieroču arsenāla nomenklatūra ir īpašs gadījums. Lielākā daļa kodolvalstu ārpus Dienvidāzijas savām ieroču sistēmām pārsvarā dod nosaukumus, izmantojot burtu un ciparu kodus vai akronīmus, kas saistīti ar ieroču tehniskajām īpašībām (piemēram, B61, THAAD). Savukārt Dienvidāzijas stratēģisko ieroču arsenāla nomenklatūru caurvij reģiona reliģiskais, vēsturiskais un kulturālais konteksts. Indijas un Pakistānas ieroču nosaukšanas tradīcijas gan veido sabiedrības uztveri, gan liecina par stratēģiskās nostājas attīstību, kas var ietekmēt reģiona drošības dinamiku.

Ieroču nosaukumu izvēle pēc reģiona tradīcijām palīdz politiskajām un militārajām elitēm stiprināt valsts stratēģisko pozīciju leģitimitāti, it īpaši tajā sabiedrības daļā, kurā ir vāja rakstpratība. Saistot ieroču sistēmu nosaukumus ar Dienvidāzijas vēsturiskajiem un reliģiskajiem simboliem, tiek stiprinātas nacionālistiskās jūtas, piemēram, nostiprināta divu nāciju teorija, kas veicina bīstamo priekšstatu par “svēto karu”. Šī ieroču nosaukumu izvēle var stimulēt aizspriedumus pret ienaidniekiem un samazināt abpusējo uzticību, kā arī izcelt militārās gatavības nozīmi.

Ieroču nosaukumi paši par sevi tieši neizraisa bruņošanās sacensību un starpvalstu attiecību saspīlējumus, tomēr to ietekme uz uztveres veidošanu saasina situāciju, kurā nepārtraukta ieroču attīstība tiek uzskatīta par svarīgu stratēģiskās paritātes saglabāšanai, bet šo nosaukumu popularizēšana plašsaziņas līdzekļos uztur priekšstatu par bruņošanās sacensības turpināšanas nepieciešamību. Indijas un Pakistānas kodolarsenāla nosaukumu tradīcijas pastiprina iespaidu par Dienvidāziju kā nestabilu un sprādzienbīstamu reģionu.

Varētu domāt, ka kodolieroču nomenklatūrai būtu jākalpo potenciālai atturēšanai, efektīvi paužot nicinājumu un dusmas un izraisot bailes, tomēr šādi nosaukumi pakāpeniski ietekmē kolektīvo psihi, veidojot iracionālismu un nekritisku degsmi, kas var ietekmēt valstī pieņemtos lēmumus un vairot sabiedrības atbalstu eskalācijai krīzes situācijās.

Pakistāna

Lielākā daļa nosaukumu Pakistānas raķešu arsenālā atsaucas gan uz vēsturiskām iekarotāju leģendām, gan uz islāmu, lai radītu priekšstatu, ka Pakistānas uzbrukuma vai aizsardzības leģitimitāte balstās uz islāmiskiem un nacionāliem pamatiem.

Kādreiz daudziem Pakistānas raķešu nosaukumiem bija agresīva nokrāsa, ko radīja vēsturiskas un reliģiskas asociācijas. Piemēram, Pakistānas raķešu sērijas nosaukums Hatf, nozīmē “Nāve” un ir aizgūts no pravieša Muhammada zobena nosaukuma, un jāsaprot kā stingrs brīdinājums, ka uz jebkuru mēģinājumu pārkāpt Pakistānas suverenitāti tiks atbildēts ar dzelžainu gribu. Arī nosaukums Ra‘ad, kas arābu valodā nozīmē “pērkons”, simbolizē islāma priekšstatu par dievišķo sodu. Tanks Al-Khalid nosaukts musulmaņu karavadoņa Hālida Ibn al Valīda vārdā, kurš, kā uzskata, ne reizi nav ticis sakauts, tāpēc tanka nosaukums simbolizē Pakistānas neuzvaramību. Raķešu un ieroču sistēmu nosaukumi ar reliģisku simbolismu arābu valodā, piemēram, Ghazab (dusmas), Zarb (satriekt), Fateh II (iekarotājs) un Anza (durt ar šķēpu), liecina par apzinātu lēmumu Pakistānas raķešu sistēmas pozicionēt kā uzbrukuma ieročus.

Vairāki raķešu nosaukumi arī norāda, ka Pakistānas kodolstratēģija vērsta pret Indiju, vairojot nacionālo lepnumu un liecinot par Pakistānas pašpārliecinātību varbūtējas eskalācijas gadījumā. Tādi raķešu nosaukumi kā Ghauri, Ghaznavi, Abdali un Taimoor apzīmē iekarotājus, kuri viduslaiku Indijā sakāva hinduistu valdniekus. Šo nosaukumu vēsturiskās konotācijas liecina par gatavību vajadzības gadījumā izmantot kodolieroču arsenālu atbilstoši Pakistānas doktrīnai “tiesības izmantot pirmajiem”, sūtot skaidru vēstījumu, ka jebkurš mēģinājums kaitēt Pakistānai izsauks smagas sekas.

Tādi raķešu nosaukumi kā Tipu un Ababeel var liecināt par pakāpenisku pāreju uz aizstāvēšanās pozīcijām Pakistānas stratēģiskajā domāšanā. Tipu ir nosaukta musulmaņu varoņa vārdā, kurš aizstāvēja tēvzemi pret iebrucējiem; Ababeel saistās ar leģendu, kurā mazi putniņi aizsargāja Kaabu no ziloņu armijas, un tādējādi norāda uz Pakistānas apņēmību aizsargāt savu mazo teritoriju pret lielākiem ienaidniekiem, piemēram, Indiju.

Indija

Līdzīgā veidā arī Indijas ieroču sistēmu nosaukumu etimoloģija iedvesmojas no hinduisma reliģiskās mitoloģijas, vēstures, kultūras un stratēģisko apsvērumu sajaukuma. Kādreiz Indijas ieroču sistēmu nosaukumu izvēle mēdza atspoguļot aizsardzības pozīcijas un apņēmību neuzbrukt pirmajiem. Piemēram, raķete Prithvi nosaukta mahārādžas Pritvīrādža vārdā, kurš aizstāvēja tēvzemi pret musulmaņu iekarotāju Šahābu Dīn Gorī, demonstrējot Indijas stratēģisko akcentu uz teritorijas aizstāvēšanu. Arī tādi nosaukumi kā Akash (debesis) un Sagarika (okeānisks) liecina par spēju novērot katru ienaidnieka kustību un atsist pretiniekus, nevis īstenot uzbrukuma stratēģiju.

Tomēr nesen izraudzītie raķešu nosaukumi ietver agresīvāku simbolismu, iespējams, atspoguļojot izmaiņas Indijas stratēģiskajos apsvērumos. Piemēram, Agni Prime ir nosaukta vēdiskā uguns dieva Agni vārdā. Ar Agni vārda palīdzību Indija veido saikni starp savām kodolspējām un seno reliģisko mantojumu, uzsverot šo ieroču iznīcinošo spēku. Arī Pralay (iznīcība) un Trishul (trīsžuburu šķēps), kas saistās ar Šivu, uzsver Indijas spēju un dievišķo attaisnojumu sodīšanai. Vēl viens piemērs ir Astra, kas nozīmē “Dieva radīts ierocis, kas var iznīcināt visu pasauli”. Daudzi Indijas raķešu nosaukumi, piemēram, Amogha, Pranesh, Pradyumna, Rudram un Dhanush, ir aizgūti no hinduisma mitoloģijas un apliecina Indijas kodolarsenāla saikni ar reliģisko simbolismu.

Nosaukumi, kas sakņojas hinduisma un islāma reliģiskajā vēsturē, var palīdzēt veidot ekspansijas naratīvus un stiprināt tādas koncepcijas kā Ghazwa-e-Hind (Indijas kauja) un Akhand Bharat (Nesadalītā Indija). Akhand Bharat kā Indijas subkontinenta ģeogrāfiskais atveidojums bez iekšējām robežām akcentēts nesen atklātajā Indijas parlamenta ēkā, kas izsaucis diskusijas par Indijas stratēģiskajiem mērķiem Dienvidāzijā, jo tas neatzīst Bangladešas, Nepālas un Pakistānas starptautiskās robežas.

Reliģisko atsauču izmantošana Indijas stratēģisko pozīciju attaisnošanai ar dievišķo naratīvu atbilst Indijas novirzei no tās kodoldoktrīnas un aizvien pieaugošajam sabiedrības atbalstam politikai “izšaut pirmajiem”. Pieaugošie Indijas ieguldījumi ballistiskajā pretraķešu aizsardzībā un jūras spēkos ir stiprinājuši sabiedrības atbalstu daudz agresīvākai nostājai. Militārās darbības pēc Pulvāmas uzbrukuma 2019. gadā liecina, ka Indija vēlas sevi apliecināt kā jaunu globālo varu. Lai gan nosaukumu izvēli ietekmē arī citi faktori, Indijas pāreja no aizsardzības nosaukumu tradīcijas uz daudz uzbrūkošāku nosaukumu izvēli atbilst pieaugošajam sabiedrības atbalstam indiešu nacionālismam un Indijas attīstībai par reģionālu supervaru.

South Asian Voices, 29. februārī

Raksts no Maijs 2024 žurnāla

Līdzīga lasāmviela