Rīgas laiks
  • LV
  • RU
  • EN
  • 0
  • Pēdējais numurs
  • Agora
  • Abonēt
  • Arhīvs

Reģistrētiem lietotājiem

Aizmirsi savu paroli?
vai ar kādu no sociālajiem tīkliem
FacebookAutorizēties ar Facebook
TwitterAutorizēties ar Twitter

Paroles atjaunošana

Atgriezties


Jauniem lietotājiem

Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.

Reģistrēties
Rīgas laiks

Janvāris, 2013

Janvāris, 2013
Redaktora sleja Uldis Tīrons
Lejuplādēt App Store Lejuplādēt Google Play
Redaktora sleja Uldis Tīrons

Komentāri

Eiropa: arhaisma atgriešanās Kirils Kobrins Pa tukšo Ivars Ījabs Ideālists Visvaldis Sarma Ilgas un šļupsti Helēna Demakova Lieki vārdi Pauls Bankovskis

Raksti

Pa logu Donalds Hols Mākoņi nav sfēriski Pauls Bankovskis Piesprādzējaties. Šī būs nemierīga nakts Daniela Zacmane Dzīve bez Dieva Stīvens Veinbergs Skartā un neskaramā grāmata Endrū Paipers Mākslinieks un elle Džeims Džoiss Marginālijas uz cilvēcīguma un mīlestības malām Kaspars Eihmanis Terors un taisnība Arje Neiers

Sarunas

Netiešie realitātes novērojumi saruna ar Stīvenu Veinbergu Vienkāršo lietu ēnā saruna ar Andreju Grantu Ierobežot valsts varu intervija ar Arji Neieru

Uldis Tīrons

Redaktora sleja

Klusā gaisma

Kaut kā tā dabīgi iznāk, ka ziemā agri gribas gulēt un ātrāk sagaidīt rītu, lai varētu atkal skatīties uz aizsnigušo klajumu aiz loga. Tas ir tas pats logs, kas Paula Bankovska zīmējumā: tajā labi saskatāma putnu barotava pie vecās plūmes, kura, tāpat kā sastingusī aina manā galvā, no rīta gaida, kad ne no kurienes saradīsies īsos pārlidojumos saraustītie putni. Kad “tu esi spiests tā... nu, atvasināties no šī klusuma un nekā,” kā tepat dažas lappuses tālāk saka fotogrāfs Andrejs Grants, manuprāt, stipri pārspīlējot skatītāja lomu nekustīgajā ainavā. Savās fotogrāfijās Grants gan iznes sevi iekavās, līdzīgi tam, kā to dara vecs cilvēks, ar pašu savas novecošanas kustību aprakstot skatu pa logu. Tieši tāpēc, ka tur vairs nav viņa, tur, šajā “nezināmajā, neparedzamajā galaktikā”, kā vecumu savā stāstā nosauc Donalds Hols, pēkšņi varam nonākt mēs paši. Un tad arī nevilšus kļūt par to pašu citplanētieti, par kādu gribētu būt fotogrāfs, jo bilde, ko tu redzi, ir pilnībā “tevis netraucēta”, tīra fizika, kaut kas uz nekā fona. Tiesa gan, šis “kaut kas” stipri vien atgādina to neredzamo, “tumšo” matēriju, par kuru tik eleganti savā Teksasas Universitātes kabinetā runā Nobela prēmijas laureāts fiziķis Stīvens Veinbergs (intervijā ar Arni Rītupu šajā RL numurā). Lieta tāda, ka “mēs to nevaram redzēt”, “tā nerada gaismu, [..] mēs zinām par tās esamību, pateicoties tās radītajam gravitācijas efektam”. Šāda “tumša matērija” man šķiet gandrīz vai nekas, kā “gravitācijas efektu” sajūt vienīgi veci cilvēki, šī “jaunā dzīvības forma”, kas iepretim gaismai radusies kā kaut kas neredzams.

Es atcerējos, ka zinātniekiem, kurus RL intervēja Amerikā, vidēji bija tuvu astoņdesmit gadiem – uz vienu vai otru pusi; arī Stīvenam Veinbergam. Varbūt no turienes arī, citējot Roberta Frosta dzejoli “Zvaigznes”, viņa “Minervas neredzīgās sniegbaltās marmora acis”, ar kurām “vērojot debesis, mēs redzam, ka matērija ir nevis vienmērīgi izkliedēta pa visu Visumu, bet gan kondensēta zvaigznēs, un zvaigznes veido galaktikas, un galaktikas veido galaktiku kopas”. Bet velti, Frosta vārdiem, mūs baidīt ar tukšajiem tālumiem starp zvaigznēm, mums pašiem tādi ir, tepat, šajā pusē logam.

SIA "Rīgas Laiks", Zaļā iela 5-1, Rīga, LV-1010
T. 67287922|
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Noteikumi
All rights reserved to Rīgas Laiks