Rīgas laiks
  • LV
  • RU
  • EN
  • 0
  • Marts 2023
  • Agora
  • Arhīvs
  • Abonēt
  • Ziedot Rīgas Laikam
  • Mazās grāmatiņas

Reģistrētiem lietotājiem

Aizmirsi savu paroli?
vai ar kādu no sociālajiem tīkliem
FacebookAutorizēties ar Facebook
TwitterAutorizēties ar Twitter

Paroles atjaunošana

Atgriezties


Jauniem lietotājiem

Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.

Reģistrēties
Rīgas laiks

Februāris 2016

Februāris 2016
Redaktora sleja Uldis Tīrons
Lejuplādēt App Store Lejuplādēt Google Play
Redaktora sleja Uldis Tīrons

Komentāri

Akciju sabiedrība Ivars Ījabs Rainis kā līmeņrādis Pauls Bankovskis Vaščikovski, mans mīļais Vojcehs Pšibilskis Latvieši kā cilvēki un cilvēki kā latvieši Ivars Neiders

Raksti

Mākslas dienu nedokumentētā vēsture Svens Kuzmins Grāmatas vidusceļš Kirils Kobrins Pasaule bez impērijas Pīters Brauns Džona Meinarda Keinsa daudzās dzīves Dankans Kelijs Auksts, aukstāks, pavisam auksts Pīters Stārks Romantiskie režīmi Poļina Āronsone

Sarunas

Lēna domāšana par atšķirīgo Ar vēsturnieku Pīteru Braunu sarunājas Arnis Rītups Viņas asaras plūda kā vīns Sarunas ar Čārlzu Bukovski Neviens negrib redzēt to, kas ir Ar fotogrāfu Zivu Korenu sarunājas Arnis Rītups

Uldis Tīrons

Redaktora sleja

Svētīgs stāsts

Iespējams, šajā numurā jums iepatiksies raksts par mīlestības izpratni Krievijā un Amerikā vai stāsts par nosalšanu, kurš ir izdomāts no sākuma līdz beigām, taču tādam stāstam arī jābūt – tajā plašajā nozīmē, ka nekas nepastāv pats par sevi, kamēr tas neiekļūst vecā vai jaunā stāstā, netiek pārstāstīts vai – kā šajā gadījumā – netiek izdomāts. Turklāt runa nav par literatūru vien, kur šķiet pats par sevi saprotams, ka stāstus izdomā (saraksta): runa ir par to, kā viens cilvēks un cilvēki kopā veido savu dzīvi. Par to arī lielā mērā runa ir šī numura svarīgākajā intervijā ar izcilo Prinstonas vēsturnieku Pīteru Braunu. Arnis Rītups, Brauna sarunbiedrs, arī pievērš uzmanību tam, ka atšķirība no vēstures dīvainajiem personāžiem un notikumiem ļauj beidzot ieraudzīt un iepazīt pašam sevi – acīmredzot tajā nozīmē, ka es esmu kaut kas cits un atšķirīgs no viņiem. Tad – kas? Kāds?

Ja vēl nedaudz paplašinātu šo pieņēmumu, var piebilst, ka vēstures varoņi, notikumi un idejas atsaucas mūsos ne vien tajā tiešajā nozīmē, ka tie mūs ietekmē, kā mūs ietekmē, teiksim, valstiskās neatkarības atgūšana 1990. gadā, vai ka mēs, piemēram, tiecamies līdzināties kādam, teiksim, Ovidijam, bet arī tajā, ka izvēli, kā dzīvot, iespaido arī mūsu priekšstati par vēsturi, par cilvēkiem, notikumiem – varētu teikt, par dažādiem stāstiem –, pat tad, ja tie ir aplami, proti, neatbilst ne tam, kas patiesībā vēsturiski noticis, ne tam, kāds īstenībā cilvēks ir. Starp citu, lielākoties stāsti, kas mūs ietekmē, ir tieši tādi – izdomāti, kas man liek domāt, ka taisnība ir citam lieliskam vēsturniekam – Mihailam Gefteram, kurš cilvēku arī nodēvē par būtni, kura “izgudro pagātni”.

Pīters Brauns grāmatā “Rietumu kristietības izcelšanās”, kuras fragmenti arī publicēti šajā numurā, piemēram, nedaudzās lappusēs aizmēž mūsu priekšstatu par “barbaru iebrukumu” Eiropā, parādot, kā Romas impērijā tās tieksmē pēc plašuma un līdzāspastāvēšanā ar tiem, kurus romieši vēl ilgi saukāja par “barbariem”, rodas jaunas dzīves formas, kur ne tik daudz kariņi ar “barbariem” kā ietekmīgu sabiedrības locekļu centieni pēc izdevīguma un aizsardzības liek barbariem pārņemt romiešu tradīcijas. Īsāk sakot, globālās izmaiņas Eiropā t.s. “tautu staigāšanas” laikā netika vis uzspiestas no ārpuses, bet radās pašā Romas impērijā. Tāpēc Brauns pievēršas nevis kaut kādiem izdomātiem barbaru iebrukumiem, bet tam, “kā mainījās cilvēku uzskati par to, kas viņu dzīvē ir iespējams”.

Cita starpā Brauns intervijā pievērš uzmanību tam, ka vienā brīdī kristietība, kas līdz tam pret karu izturējusies kā pret kaut ko šausmīgu, sāk karu, kā saka Brauns, “svētīt”; precīzāk, Brauns saka – garīdznieki “to darīja tāpēc, ka ticēja, ka par svētu var padarīt jebko, ja vien baznīca to svētī”. Šis vēsturnieka novērojums man liek domāt: kādā brīdī, un tāds brīdis ir arī patlaban, cilvēki (un varbūt būtu vietā atzīt – es) sākuši uzskatīt, ka karš ir iespējams. Radies cilvēks, kurš izgudro karu. Ja jums šķiet, ka uzskatam, kas pieļauj kaut kā iespējamību, notiekošajā nav lielas nozīmes, atskatieties uz straujo notikumu gaitu ar smēķēšanas aizliegšanu: vēl pirms brīža jums likās, ka smēķēt nedrīkst sabiedriskās vietās, bet jau drīz liksies, ka smēķēt nav iespējams vispār.

SIA "Rīgas Laiks", Zaļā iela 5-1, Rīga, LV-1010
T. 67287922|
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Noteikumi
  • Ziedot
All rights reserved to Rīgas Laiks