Rīgas laiks
  • LV
  • RU
  • EN
  • 0
  • Pēdējais numurs
  • Agora
  • Abonēt
  • Arhīvs

Reģistrētiem lietotājiem

Aizmirsi savu paroli?
vai ar kādu no sociālajiem tīkliem
FacebookAutorizēties ar Facebook
TwitterAutorizēties ar Twitter

Paroles atjaunošana

Atgriezties


Jauniem lietotājiem

Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.

Reģistrēties
Rīgas laiks

Oktobris, 2014

Oktobris, 2014
Redaktora sleja Uldis Tīrons
Lejuplādēt App Store Lejuplādēt Google Play
Redaktora sleja Uldis Tīrons

Komentāri

Traģēdijas dzimšana un Dionīsa gars Pauls Bankovskis Neandertālieša vēstījums nākotnei Artis Svece Pēcpuses loģika Kirils Kobrins Puspatiesība vienai ausij Mārtiņš Vanags Lācis sapnī un īstenībā Ivars Ījabs

Raksti

Par vieglu nāvi Ivars Neiders Autoarheoloģija Vladimirs Martinovs Ko stāsta Partenona frīze? Daniels Mendelsons Par akadēmisko rakstu krājumu “Latvieši un Latvija” Jānis Stradiņš

Sarunas

Pīļknābis sēž jūsu priekšā Saruna ar Vladimiru Martinovu Politiskais pieprasījums pēc ekonomiskiem brīnumiem Saruna ar Lešeku Balceroviču Vēsture kā cietoksnis, altāris un piemineklis Diskusija par rakstu krājumu "Latvieši un Latvija" Viņi mūs saprot labāk Saruna ar Edvardu Lūkasu

Uldis Tīrons

Redaktora sleja

“Cilvēkiem šodien nepieciešamas skaidras atbildes, kas viņi ir.”

Pietiek šo Gustava Strengas izteikumu sarunā par bībelisko četrsējumnieku “Latvieši un Latvija” attiecināt uz sevi, lai pārliecinātos, ka tā nav tiesa. Lai gan man ne reizi vien ir nācies pārliecināties, ka sevi nepazīstu, tomēr ne reizi mūžā neesmu sev jautājis: “Kas es esmu?” Protams, tas nenozīmē, ka man nav nācies kaut kā sevi raksturot vai ka to nevarētu būt jautājuši sev citi, tomēr ticamāk, ka Gustavs, to teikdams, domājis ko pavisam citu: proti, tautai (latviešiem) nepieciešams kaut ko saprast par sevi kā kopumu. Kādas tad varētu būt šīs “skaidrās atbildes”? Izmantojot akadēmiķa Jāņa Stradiņa citēto Raini, vie­­na no tām būtu šāda: “Latvieši ir apdāvināti, vairāk nekā šveicieši, krievi un vācieši. [..] šveicieši ar savu neinteliģenci ir savu zemi organizējuši uz vislabāko. Viņiem daudz kārtības, izturības, sistēmas. Tās nav mūsu raksturā. To vajag iegūt. Vajag garīgi organizēt savu tautu.” Lai arī Rainis to teicis, kā mēdz taisnoties, “noteiktos vēsturiskos apstākļos”; pirmais no citētajiem teikumiem manī izraisa pretīgumu. Iespē­jams, Rainim prātā vairāk bijusi “tautas organizēšana”, taču viņa citāta izmantošana saistībā ar minēto grāmatu neparedz vēsturisku iedziļināšanos, bet gan tā iekļaušanu noteiktā ideoloģiskā shē­mā.

Vēl pirms dažiem gadiem man pašam liktos, ka par tādiem priekšstatiem kā “tautas raksturs” vai vienas tautas pārākums par citu iespējams runāt tikai saistībā ar nacionālisma uzliesmojumu pagājušā gadsimta trīsdesmitajos ga­­­dos vai ekstrēmistu rosīšanos politikas nomalēs, bet patlaban man tā neliekas. Atkal un atkal nacionālisms kļūst par valsts ideoloģijas pamatakmeni.

Man šķiet, ka būtu vērts pārdomāt, kā šie nacionālistiskie priekšstati iekļūst zinātnieku galvās, turklāt nevis citu tautu “gaišākajos prātos”, bet mūsu pašu. Diemžēl “skaidrās atbildes” par to, kā tas notiek, nav pārāk interesantas: iz­­skatās, ka šajā gadījumā par “savām do­­mām” sāk uztvert šos nacionālās ideoloģijas veidojumus, nepamanot, ka tie neizriet vis no secīgas racionālas izpētes, bet no pašam domātājam slēptiem, domāšanai ārējiem cēloņiem. Daudzu latviešu zinātnieku radītais rakstu krājums “Latvieši un Latvija” jau pašā savā pasūtījumā ir ideoloģisks, kas liek šaubīties par tā zinātnisko vērtību. Droši vien ir tiesa, ka nekur citur kā vien Latvijā neviens ar letoniku nodarboties netaisās, taču tad, kad latviskais kļūst par tautas “garīgās organizēšanas” līdzekli, runa vairs nav par zinātni, bet par ideoloģiju. Savukārt latviskuma ideoloģija Latvijā vajadzīga vienīgi, lai pamatotu un at­­taisnotu nacionālas valsts pastāvēšanu un izmantotu to sa­­­va biznesa interesēs, piemēram, at­­balstot latviešu uz­­ņēmējus, uzņemot kādu filmu par latviešu senvēsturi vai arī vienkārši izvēloties par savas zinātniskās pētniecības priekšmetu kādu na­­cionālu, toties labi finansētu tēmu.

Varētu arī teikt, nu, ziniet, kas tur se­­višķs – vājš ir cilvēks, kaut kā jādzīvo taču ir. Nelaime tā, ka ideoloģija mēdz nomaskēties par “savām domām”, ku­­ras cilvēkam nepieciešamas, lai sevi cienītu. Lai sevi (un “savas domas”) cienītu kā latvieti, neglābjami nākas sev kā latvietim pierakstīt kādas labas īpašības. Diemžēl latvieši kā kāda mītiska latviskuma nesēji nevienu pasaulē īsti neinteresē, atskaitot folkloristus un “vā­­cu” tūristus pensionārus. Tajā pašā sarunā tas pats Gustavs Strenga atzīst, ka latviešu “sējumi un vispār intelektuālie produkti, kas tiek radīti ar nacionālās identitātes programmu, ir domāti, lai sevi aizstāvētu”. Valstiskas ideoloģijas ietvaros tas, iespējams, ir arī normāli, taču, mēģinot sniegt “skaidras atbildes” par to, kas “mēs esam”, nevajag būt tik nāvīgi nopietniem. Arī Krievijā Latvija, par nožēlošanu, nevienu neinteresē kā latviešu rezervāts, bet gan kā nenozīmīga, tomēr Rietumu sastāvdaļa. Tādēļ, pazemojot Latviju, kā to intervijā Arnim Rītupam trāpīgi norāda angļu žurnālists Edvards Lūkass, iespējams pazemot nevis latviešus, bet gan Rietumus.

SIA "Rīgas Laiks", Zaļā iela 5-1, Rīga, LV-1010
T. 67287922|
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Noteikumi
All rights reserved to Rīgas Laiks