Slaveni ar to, ka ir slaveni
Aktrise Sāra Bernāra ar pavadoņiem Londonas dzelzceļa stacijā 1894. gada 28. jūlijā. Foto: Getty Images
Sabiedrība

Irina Dumitresku

Slaveni ar to, ka ir slaveni

Īsa slavenību kulta vēsture no Sāras Bernāras līdz Kardašjaniem

Kad nākotnes vēsturnieki pētīs šo nemierīgo laiku, viņi brīnīsies par nemitīgo jūras līmeņa celšanos, “stingrās rokas” politiku un Kardašjaniem. Dubultslepkavības radītās slavas augļi (ģimenes tēvs Roberts Kardašjans bija O. Dž. Simpsona advokāts) Kardašjani un viņu “pielikums” – Dženeru ģimene – no Losandželosas smalko aprindu lauvām pārtapuši šķietami neatvairāmos skandālu, iekāres un naudas magnētos. Toni uzdeva Kima 2007. gadā ar nopludinātu seksa video, iemācīdama klanam līksmi pārkāpt labas gaumes un veselā saprāta robežas, uzsūkt pasaules kritikas enerģiju un pārvērst to naudā. Realitātes šovs “Kardašjanu ģimene” (“Keeping Up with the Kardashians”), kura centrā ir ģimenes locekļu dzīve un profesionālās gaitas, pirmo reizi ēterā parādījās 2007. gada nogalē, un nu jau rit tā 16. sezona. 2014. gadā Kima pozēja žurnālam Paper ar šampanieša pudeli rokās, putainajam šķidrumam šļācoties pāri viņas galvai glāzē, kas uztupināta uz izstieptās pēcpuses. Kritiķi pamanīja atsauci uz 18. gadsimta hotentotu cilts sievieti Sāru “Sārči” Bārtmani un apsprieda, vai Kima saprot, ka viņas pēcpuse iekļuvusi senā rasistiskā jokā. Togad viņa nopelnīja 28 miljonus dolāru, žurnāla Forbes pelnošāko slavenību sarakstā pārspējot Merilu Strīpu, Stīvenu Kingu un Dž. K. Roulingu. Viņas jaunākā māsa tikmēr uzpumpēja lūpas, samelojās par to un nevilšus deva vārdu “Kailijas Dženeres lūpu izaicinājumam”, kurā milzum daudz cilvēku spieda lūpas šotu glāzītēs, no visa spēka sūca gaisu un tad glāzītes atrāva, šausminoties par kropļojošo efektu. Kailija uz to reaģēja, pārdodot lūpukrāsu, un 21 gada vecumā nemanāmi kļuva par pasaulē jaunāko miljardieri. Nav šaubu, ka troksnis, ko ģimene pašlaik rada ar vēdera izeju veicinošām tējām, diētiskajām ledenēm un konfekšveida vitamīniem, pārslīdēs skeptiķu un no dzīves atpalikušo īgņu galvām un sasniegs bērnus, kas to patiesi spēs novērtēt. Kā Antaju, kas cīņas spēku saņēma no zemes, šo ģimeni baro Neslavas māte, spēcinot ik reizi, kad tā šķietas krītam.

Kardašjaniem-Dženeriem piemīt harismas ārējā spozme, bet trūkst paša kodola. Tas padara viņus par pateicīgu objektu slavenības fenomena izprašanai, gluži tāpat kā ķermenis, kuru pametusi dvēsele, ir parocīgāks anatomiskai izpētei. Viņi ir slaveni ar to, ka ir slaveni, bet kāpēc, galu galā, viņi ir slaveni? Kāpēc no visiem Kalifornijas pavalsts Kalabasasas pilsētiņas stilistiem, ekshibicionistiem un bagātnieku bērniņiem tieši viņi kļuvuši par tādiem uzmanības magnētiem? Jūs varat nebūt daļa no Kimas 143 miljonus lielā Instagram sekotāju pūļa, bet jūs zināt, kas viņa ir.

Ir divi veidi, kā stāstīt par slavenību fenomenu, un abi ir pareizi. Pirmajā versijā slavenību kults ir mūsdienu izdomājums. Slaveni cilvēki gan bijuši vienmēr, bet viņi savu vārdu nopelnīja ar dižiem varoņdarbiem, svētīgiem darbiem un nākamībai atstātu mantojumu. Slava parasti nāca pēc nāves – pieminekļos, dziesmās vai nostāstos par brīnumiem, kas notiek viņu kapavietā. Tie bija karaļi, varoņi un svētie, kuri iemiesoja savu laikabiedru augstākās un dārgākās vērtības. Viņu piemērs iedvesmoja jauniešus un apvaldīja neģēļus. Viņu pieskāriens dziedēja slimos, viņu miesa bija tieša saikne ar dievišķo. Tad pienāca modernais laikmets ar vadiem, tvaikoņiem un sievietēm, kuras vairs nekautrējās kāpt uz skatuves. Slavenība vairs nebija vīrietis, kas darījis derīgas, svarīgas lietas, bet skatuves mākslinieks, bieži vien jauna sieviete, kurai piemita ķēriens savaldzināt auditoriju. Reliģiskie fanātiķi pārvērtās fanos, kas alka paslepšus uzmest acis iemīļotajai zvaigznei, slāpa pēc privātās dzīves tenkām un piedauzīgiem atklājumiem, bija gatavi pirkt noteiktas markas cigaretes, kurpes vai smaržas, lai justos tuvāki viņas tēlam. Internets šo procesu paātrināja un noveda līdz nenovēršamām beigām. Būt slavenam kļuva par profesiju. Realitāte pārvērtās par šovu, un parastie cilvēki sāka pucēt sevis paša zīmolu. Slava pati par sevi kļuva par sasniegumu, dižo varoņdarbu, dziedējošo ziedi, dziesmu, kas apdzied pati sevi.



Lai turpinātu lasīt šo rakstu, lūdzu, pieslēdzies vai reģistrējies

Raksts no Februāris 2020 žurnāla

Līdzīga lasāmviela