Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Londonā 1844. gada pavasarī sākās skaļš privātās korespondences atvēršanas skandāls. Itāļu trimdinieks Džuzepe Macīni bija pārliecināts, ka britu valdība lasa viņa vēstules. Macīni, kuru vairākkārt bija apcietinājuši Dženovā, Savonā un Parīzē, kā arī aizmuguriski notiesājuši uz nāvi, bija revolucionārs, kurš slepus plānoja apvienot itāļu karaļvalstis un nodibināt Itālijas republiku. Viņš uzskatīja, ka Londonā kļuvis par, kā viņš izteicās, “pasta spiegošanas” upuri. Pēc Macīni domām, iekšlietu ministrs sers Džeimss Greiems bija pavēlējis atvērt viņa vēstules, un to darīt viņu pierunājis Austrijas vēstnieks, kurš, tāpat kā daudzi citi, baidījās tieši no tā, uz ko Macīni cerēja: ka sacelšanās Itālijā iedvesmos revolūcijas arī citur Eiropā. Revolucionārs zināja, kā pārbaudīt savas aizdomas: salicis aploksnēs magoņu sēkliņas, matus un smilšu graudiņus, viņš tās aizzīmogoja ar vasku un nosūtīja pats sev. Kad vēstules – joprojām aizzīmogotas – pienāca, tajās vairs nebija ne magoņu sēklu, ne matu, ne smilšu graudiņu. Macīni draugs un Lielbritānijas parlamenta deputāts Tomass Dankombs iesniedza pieprasījumu parlamenta Apakšnamā. Viņš gribēja noskaidrot, vai Greiems patiešām bija pavēlējis atvērt Macīni vēstules. Vai tiešām britu valdība bāza degunu cilvēku privātajā sarakstē? Greiems paskaidroja, ka šāda informācija nav izpaužama.
Uz jautājumiem, kuri pēdējā laikā tikuši uzdoti par ASV Nacionālās drošības aģentūras (NDA) veikto novērošanu, lielākoties sniegta tāda pati atbilde, kādu Dankombs 1844. gadā saņēma no Greiema: šī programma ir aizslepenota. (Slepenots noslēpums – tātad dubultnoslēpums.) Par laimi, veci noslēpumi vairs nav noslēpumi, bet gan vēsture. Vēsturnieks Deivids Vinsents grāmatā “Slepenības kultūra” (The Culture of Secrecy, 1999) apgalvo, ka Macīni lieta novedusi pie “pirmā jauno laiku uzbrukuma oficiālajai slepenībai”. Lieta izraisīja sašutuma vētru sabiedrībā, un galu galā Apakšnams izveidoja Slepenības komiteju, “lai izpētītu, kā tiek ievēroti likumi attiecībā uz vēstuļu aizturēšanu un atvēršanu Valsts pastā, kā arī veidu, kādā tiek realizēta vara veikt šādu aizkavēšanu un atvēršanu”. 1844. gada augustā komiteja izdeva 116 lappušu garu pārskatu par pastā notiekošo. Lai arī cik aizraujoša lasāmviela šis pārskats varētu būt vēsturniekiem, parlamenta locekļus tas droši vien nogarlaikoja līdz nāvei. Tajā ietverta, piemēram, pasta piegādes vēsture, sākot ar 16. gadsimtu. (Kā izteicās lords Džons Rasels[1. Džons Rasels (Lord John Russell, 1792–1878) – angļu politiķis, divas reizes bijis Lielbritānijas premjerministrs.], komitejas locekļi bija “veikuši tik pamatīgu vēstures izpēti”, ka viņš bijis pārsteigts, ka viņi nav “aizrakušies līdz pat Hamleta, Dānijas prinča, lietai, kurš atvēra vēstuli ar savu nāves spriedumu un savā vietā nāvei nolēma Rozenkrancu un Gildenšternu”.)
Pārskats apstiprināja, ka Macīni vēstules patiesi tikušas atvērtas un ka pastāv kaut kas tāds kā “Pasta slepenais departaments”. Orderi karaļa pavalstnieku pasta sūtījumu atvēršanai bija tikuši izsniegti jau gadsimtiem ilgi. Pirms gadījuma ar Macīni un magoņu sēklām pret šo praksi būtībā netika iebilsts. Tiesa gan, tā nebija plaši izplatīta. “Vidējais orderu skaits, kas izsniegti šī gadsimta laikā, nepārsniedz astoņus vienā gadā,” atklāja izmeklēšana. “Šis skaits ik gadu skar vidēji 16 personu saraksti.” Slepenības komiteja varēja atviegloti ziņot, ka baumas par “veseliem pasta maisiem”, ko Pasta slepenais departaments it kā sūtījis Iekšlietu ministrijai, nav apstiprinājušās: “Nekad nav sūtīts vairāk par atsevišķām vēstulēm vai mazām paciņām.”
Šiem notikumiem aktīvi sekoja līdzi ASV, kur laikraksts New-York Tribune nosodīja Macīni vēstuļu atvēršanu kā “barbarisku goda un pieklājības normu pārkāpumu”. Pēc tam, kad Slepenības komiteja bija nākusi klajā ar savu pārskatu, pats Macīni publicēja eseju ar nosaukumu “Vēstuļu atvēršana pastā”. Divus mēnešus pēc Macīni lietas sākšanās Pasta slepeno departamentu likvidēja. Ar laiku to nomainīja kas krietni vien viltīgāks – labāk glabāti noslēpumi.Macīni vēstuļu atvēršanas gadījums, tāpat kā atklājums, ka NDA seko telefona, e-pasta un interneta lietotāju darbībām, ilustrē to, cik sarežģītas ir attiecības starp slepenību un privātumu. Slepenais ir tas, kas ir zināms, taču ne visiem. Privātums ir tas, kas ļauj mums paturēt pie sevis to, ko zinām. Macīni savu saraksti uzskatīja par privātu, savukārt britu valdība to, ka tā lasa šo saraksti, turēja slepenībā. Amerikas Pilsonisko brīvību apvienība, kas pirms laika ierosināja prāvu pret Obamas administrāciju, NDA novērošanas programmu nosauca par “tiesību uz privātumu rupju pārkāpumu”. Obamas administrācija aizstāv gan pašu programmu, gan to, ka tās eksistence turēta slepenībā.
Vēsturiskas analīzes līmenī attiecības starp slepenību un privātumu var izteikt ar šādu aksiomu: privātuma aizstāvība vienmēr seko – bet nekad otrādi – jaunām noslēpumu atklāšanas tehnoloģijām. Citiem vārdiem sakot, privātuma aizstāvība vienmēr nāk par vēlu. Ūdens jau ir izliets. Pasts jau ir atvēris jūsu vēstules. Jūsu fotogrāfijas redzamas Facebook. Google jau zina, ka jūs nevarat ciest lapu kāpostus.
Tas, kādas tehnoloģijas tiek izmantotas tajā vai citā vēstures periodā, nav svarīgi; aksioma paliek spēkā. Tiesa, šī aksioma ir tikai daļa no gadsimtiem ilga vēsturiskas pārmaiņas procesa – mistēriju sekularizēšanas. Kristīgajā teoloģijā mistērija ir tas, ko zina Dievs, taču nevar zināt cilvēks, tāpēc cilvēkam atliek vien ticēt. Piemēram, nemirstība šādā nozīmē ir mistērija. Tāpat arī dzīvības aizsākums ir lielisks piemērs tam, kā sākotnēji mistiskais vēlāk kļuva par slepeno un pēc tam – par privāto. Dzīvības aizsākumu, kas senajos laikos tika uzskatīts par Dieva mistēriju, vēlāk anatomi pētīja jau kā “rašanās noslēpumu” (secret of generation). Visbeidzot, apelējot pie “konstitucionālajām tiesībām uz privātumu”, dažādu sabiedrību pilsoņi sāka savu privātumu aizstāvēt pret ārēju iejaukšanos. No teoloģijas viedokļa dzīvības sākums, jaunas miesas apdvēseļošana, joprojām paliek mistērija. Empīriski rašanās noslēpuma atklāšanai vajadzēja darbarīkus – mikroskopus, lēcas, kameras –, kas jaunas dzīvības rašanos padarīja redzamu un izzināmu. Tikai pēc tam, kad tā vairs nebija ne mistērija, ne noslēpums, ne neredzama, tā kļuva privāta. Un tad jau bija par vēlu: kontracepcija jau atradās valsts pārziņā.Slepenas valdību programmas, kas nodarbojas ar rakņāšanos cilvēku privātajā dzīvē, ir cieši saistītas ar tām idejām par slepenību un privātumu, kuras radās mistēriju sekularizēšanās laikā. Baznīcas mistērijas nespēj izzināt neviens cilvēks, līdz ar to arī valsts vara tās neskar. Reformācijas laikā daudzas mistērijas tika noraidītas kā māņticība, un šis jēdziens pamazām no priesteriem pārgāja valdnieku rokās. 17. gadsimtā frāze “valsts mistērijas” jau nozīmēja gan valsts noslēpumus, gan arī monarha varu un īpašās tiesības – nevis to, ko zina Dievs un mēs nezinām, bet to, ko zina karalis un mēs nezinām. 1616. gadā, uzstājoties ar runu Zvaigžņu palātas priekšā, Džeimss I runāja par savu “karaļa privilēģiju jeb valsts mistēriju”, paziņojot, ka “karaļiem dotās varas mistēriju ar likumu aizliegts apšaubīt”. Tomēr pats fakts, ka jau tolaik eksistēja tādi izdevumi kā “Troņa padomdevējs impērijas pārvaldē un valsts mistērijās, brīvpieejas” (The Cabinet-Council, Containing the Chief Arts of Empire and Mysteries of State, Discabineted, 1658), nozīmēja, ka monarha izpratne par savu karaļa privilēģiju tika apšaubīta. Šajā politiskās reformācijas laikmetā parādījās arvien vairāk argumentu par labu tam, ka zināšanas, kuras līdz tam bija pieejamas tikai karalim, ir jāpadara atklātas, jāiznes ārpus karaļa darba kabineta. Agrīnajā mūsdienu pasaulē “mistērija” ar laiku sāka nozīmēt jebkādu noslēpumu, kas varēja tikt atklāts jebkuram parastam cilvēkam.Tieši šajā pasaules vēstures brīdī, uz naža asmens starp mistēriju un slepenību, tika dibinātas Amerikas Savienotās Valstis – republika, kurā bija paredzēts, ka tās politika būs atvērta publiskai izpētei un tās valsts noslēpumi būs brīvi pieejami ikvienam. ASV konstitūcijai vajadzēja darīt galu visām politiskajām mistērijām. Pieteikums, kā jau parasti, bija cēlāks par realitāti. Republikā nedrīkstēja būt nekādu valsts varas mistēriju: it visam bija jābūt pieejamam tautai. Pieejamībai galvenokārt bija jāizpaužas drukātajā vārdā, jo sevišķi laikrakstos, kur, kā skaidroja Tomass Džefersons, jāizvērš “viedokļu sacensība”. Republikā briesmas draud nevis no inkvizitoriskas baznīcas, bet gan no korumpētiem žurnālistiem. Kad Džefersons nonāca konfliktā ar kādu laikrakstu, labākais apvainojums, ko viņš varēja izdomāt, bija apsūdzība mistēriju kultivēšanā: “Viņi, tāpat kā garīdznieki, pārtiek no pašu aizdegtajām liesmām.” Opozīcija jebkādām mistērijām valdībā ir pamatā Džefersona pārliecībai par nepieciešamību nošķirt valsti no baznīcas.
“Slepenība ir sazvērnieku darbarīks,” norādīja Džeremijs Bentams esejā “Par atklātību”, kas pirmoreiz publicēta 1843. gadā, gadu pirms Macīni lietas. “Šī iemesla dēļ tai nav vietas normālā valsts pārvaldes sistēmā.” Ar atklātību Bentams saprata to, kas tagad tiek saukts par caurskatāmību vai atklātību. “Bez atklātības neviens labums nav ilgstošs, savukārt tur, kur valda atklātība, neviens ļaunums nevar turpināties.” Piemēram, Bentams apgalvoja, ka sabiedrības locekļiem vajadzētu ļaut piedalīties likumdošanā un ka visām likumdošanas debatēm jātiek publiskotām. Galvenais arguments, kāpēc valdībā notiekošo vajadzētu atstāt aiz slēgtām durvīm (šādas pozīcijas aizstāvjus Bentams dēvēja par “mistērijas fanātiķiem”), bija tāds, ka tauta ir pārāk nezinoša, lai varētu vērtēt savus valdītājus. “Šāda, lūk, ir mistērijas fanātiķu prātošana,” Bentams rakstīja. “Tu neesi spējīgs vērtēt, jo esi nezinošs. Un tev jāpaliek nezinošam, lai tu nekļūtu spējīgs vērtēt.” Taču Bentams bija pārliecināts ne tikai par to, ka atklātība spētu izglītot tautu (sekojot līdzi notiekošajam, tauta varētu labāk izprast politiskos procesus), bet arī – ka tā uzlabotu politisko diskusiju kvalitāti (jo ievēlētie ierēdņi uzvestos labāk, ja zinātu, ka viņu teiktajam seko līdzi).
1844. gadā sakarā ar Slepenības komitejas publicēto ziņojumu izsludinātajā Lielbritānijas parlamenta sēdē vairāki deputāti, kuri, tāpat kā Bentams, uzskatīja, ka atklātība ir slepenības ienaidnieks, ierosināja, ka vēstules drīkst atvērt, ja vien tiem, kuriem adresētās vēstules tiek atvērtas, tas tiek paziņots. (Dizreilijs apgalvoja, ka iespēja nodot savas vēstules Iekšlietu ministrijai viņu tikai iepriecinātu: “Viņi drīkst atvērt visas manas vēstules, ja vien apņemas uz tām arī atbildēt.”) Esejā “Vēstuļu atvēršana pastā” Macīni atklāja, cik ļoti šīs debates bija ietekmējuši Bentama argumenti par atklātību. Diplomātiem var būt savi noslēpumi, viņš pieļāva, bet pastniekiem? “Nudien, kas ir šie vīri, kas pret saviem līdzpilsoņiem izturas kā pret ienaidniekiem?” viņš vaicāja. “No valsts ierēdņiem mēs sagaidām atbildību, taču atbildība nevar pastāvēt bez atklātības. Slepenība ir tikai cits vārds bailēm. MISTĒRIJA bija nezvēra vārds atklāsmēs. Lielajam monstram, kas sevī sakopoja visas uz Zemes sastopamās cilvēku un baznīcas negantības, uz pieres bija rakstīts tā vārds, un šis vārds bija MISTĒRIJA.”
Bentama argumenti ietekmēja ne tikai to, kā sabiedrība un parlaments reaģēja uz Macīni lietu – ar aicinājumiem izbeigt slepenību un veicināt caurskatāmību –, bet arī amerikāņu izpratni par demokrātijas iedabu. Valsts mistērija, kurā karali kronē neredzama Dieva roka, bija piekāpusies demokrātijas priekšā, kurā valdītāji tiek ievēlēti un valsts noslēpumi – publiskoti. Demokrātijā atklātība ir tikums.
Tomēr vēl ietekmīgāks par Bentama idejām par atklātību jaunajā mājas dzīves laikmetā (age of domesticity) bija arvien pieaugošais privātuma fetišisms. (Privātuma vēsture aizsākās salīdzinoši nesen; privātums kā mērķis īsti nepastāvēja pirms individuālisma parādīšanās, un tas kļuva patiesi nozīmīgs tikai līdz ar vidusšķiras nostiprināšanos.) Amerikāņi 19. gadsimtā bija apsēsti ar privātuma ideju un fiziskajām robežām, kas to iezīmēja, – piemēram, māju sienām, bet tāpat arī ar caurumiem šajās sienās – teiksim, vēstuļu spraudziņām durvīs. Kad mistērija bija palikusi viduslaiku un gotiskā romantisma pagātnē, šis vārds sāka apzīmēt sava veida fikciju, stāstu (ASV to aizsāka Edgars Alans Po), kurā kaut kas, kas sākumā parādās kā neizskaidrojams vai pat pārdabisks, vēlāk tiek izskaidrots, izmantojot atklāšanas prasmi (etimoloģiski “atklāt” (detect) nozīmē “nocelt mājai jumtu”). “Tā bija pilnīgi neatšķetināma mistērija,” raksta Po stāstā “Ašera mājas sabrukums”. Tomēr Po darbos ikviena mistērija ir atrisināma. Nekas nekad nepaliek apslēpts. Noziegumiem jātiek atklātiem, sienām – nojauktām, kapenēm – atraktām, aploksnēm – atvērtām.
Pret vēstulēm privātuma fetišisms attiecās ar īpašu degsmi. 1844. gada (tā paša gada, kad notika Macīni lieta) pavasarī Po sāka rakstīt stāstu “Nozagtā vēstule”. Pēc dažiem mēnešiem ASV Pasta departaments īpašā aģenta statusā pieņēma darbā kādu strādīgu jaunu vīrieti, vārdā Džeimss Holbruks. Viņš aprakstīja savu pieredzi memuāros “Desmit gadi starp pasta maisiem jeb Piezīmes Pasta departamenta īpašā aģenta dienasgrāmatā”. “Pasta maiss ir kā cilvēka dzīves konspekts,” Holbruks skaidroja. Pasta departamenta uzdevums bija sargāt cilvēku privātumu, nevis to apdraudēt. Holbruka darbs bija atturēt cilvēkus no citu cilvēku vēstuļu atvēršanas. Viņš bija pasta kantora detektīvs. “Desmit gadi starp pasta maisiem”, tāpat kā milzīgais daudzums 19. gadsimta daiļliteratūras, ir pilni ar nozagtām vēstulēm.
E-pasts būtiski neatšķiras no parastā pasta. Vēsturiski nozīmīgāko šķirtni iezīmē nevis digitālā laikmeta, bet gan lasītprasmes laikmeta iesākums, kas daudzviet Rietumu pasaulē, tostarp ASV, datējams ar 19. gadsimtu. Pirms tam jebkurš rakstītais vārds bija noslēpums ļoti tiešā nozīmē – tam piekļūt varēja tikai nedaudzie lasītpratēji. Bet ja lasīt prot visi? Tad ikviena mistērija var tikt atklāta. Vēstule ir rakstītāja pašatklāsme. Rakstīt vēstuli nozīmē atklāties, izliet savu dvēseli uz papīra. Vispārēja lasītprasme nozīmēja vispārēju atklāšanos. Ja visi prata rakstīt, visus bija iespējams lasīt. Tas bija šausmīgi.Divi Bostonas advokāti, Samjuels Vorens un Lūiss Brandaiss, 1890. gadā izdevumā Harvard Law Review publicēja rakstu “Tiesības uz privātumu”. Vorens piederēja pie Bostonas augstākās sabiedrības, bet Brandaisa vecāki bija austrumeiropieši, kuri bija atbalstījuši neveiksmīgo 1848. gada revolūciju Austrijā – to pašu revolūciju, no kuras baidījās Austrijas vēstnieks, kad pierunāja Lielbritānijas iekšlietu ministru atvērt Džuzepes Macīni vēstules. Revolūcijas apspiešanai sekoja antisemītisma vilnis, kas lika Brandaisu ģimenei emigrēt uz ASV. Lūiss Brandaiss piedzima Kentuki štatā 1856. gadā. 19. gs. 70. gados viņi ar Vorenu bija kursabiedri, abi studēja jurisprudenci Hārvardā. (Brandaiss palīdzēja dibināt Harvard Law Review.) Pēc studiju beigšanas viņi atvēra kopīgu advokātu biroju. 1883. gadā Vorens apprecēja Meiblu Bajārdu, senatora meitu. Tieslietu zinātniece Eimija Gaida (Gajda) ir saskaitījusi, ka laikā starp 1882. un 1890. gadu laikrakstos nodrukāts gandrīz sešdesmit tenku publikāciju par Vorenu – Bajārdu ģimeni, tostarp divi raksti pirmajā lappusē ar divu nedēļu atstarpi – par Vorenas kundzes mātes un māsas bērēm. Vorens bija saniknots. Viņa ģimenes pavards bija apgānīts, ģimenes privātums – nozagts, gluži kā vēstule. (Ļoti daudz ideju par privātumu ir saistītas ar vajadzību pasargāt sievietes un ģimenes.)
Rakstā “Tiesības uz privātumu” Vorens un Brandaiss aizstāvēja domu, ka eksistē juridiskas tiesības uz savrupību – tiesības, kas līdz tam nebija definētas. Kopš tā laika jebkurš tiesas spriedums par privātumu tieši vai netieši pamatojas Vorena un Brandaisa rakstā. Kā viņi to saprata, tiesības uz privātumu ir vēsturiski noteiktas, tās ir modernitātes sekas; privātums nebūt nav vienmēr bijis kaut kas pats par sevi saprotams; tas kļuva nepieciešams, kad izmainījās attieksme pret atklātību. Ap 19. gadsimta beigām atklātība, ko Bentams saprata kā caurskatāmību (tātad – pretstatu slepenībai), bija kļuvusi par sinonīmu preses uzmanībai (tātad – pretstatu privātumam). Kongresa debašu publicēšanai piemita sabiedrisks labums; Vorenas kundzes mātes bēru viesu saraksta publicēšanai tāds nepiemita. (Tāds pats nošķīrums bija spēkā 19. gs. 80. un 90. gadu debatēs par aizklāto balsojumu. Tika nolemts, ka pilsoņiem jābalso aizklāti, likumdevējiem – atklāti.)
“Tiesības uz privātumu” ir manifests pret jauno laiku atklātību, pret arvien pieaugošo redzamību, kas dota gan publiskajai (pilsoņa un reportiera), gan privātajai (detektīva) acij. “Dzīves intensitātes un sarežģītības pieaugums, kas pavada civilizācijas attīstību,” rakstīja Vorens un Brandaiss, “izraisījis nepieciešamību patverties no pasaules. Kultūras ietekmē cilvēks kļuvis jutīgāks pret atklātību, tādēļ vienatnība un privātums kļuvuši indivīdam daudz svarīgāki; taču mūsdienu struktūras un izgudrojumi ielaužas viņa privātumā, pakļaujot viņu garīgām sāpēm un ciešanām – krietni lielākām par tām, ko varētu izraisīt miesisks ievainojums.” Mūsdienu dzīve, pēc Vorena un Brandaisa domām, sastāv no bezgalīgas tehnisku ierīču virknes, kas tiecas privāto dzīvi atklāt publikai: “Tūlītējas fotogrāfijas un laikrakstu aktivitātes ir iebrukušas svētajā privātās un mājas dzīves apcirknī; liels skaits mehānisku ierīču draud īstenot paredzējumu – “ko jūs būsiet čukstējuši ausī savos kambaros, tas tiks pasludināts no namu jumtiem”.”
Vorenam un Brandaisam tiesības uz privātumu bija vajadzīgas, lai aizsargātu to, ko viņi sauca par “neaizskaramu personiskumu”. Vairāki literatūrzinātnieki izteikuši pieņēmumu, ka Vorens un Brandaiss šo ideju smēlušies pa daļai no filozofiem, pa daļai no dzejniekiem. (Viljams Džeimss rakstījis par “apslēpto patību”, Viljams Vērdsverts – par “individuālo prātu, kas patur savu neaizskaramo nošķirtību”.) Vorens un Brandaiss uzskatīja, ka privātuma tiesību pārkāpšana savā ziņā ievaino dvēseli, atstāj tajā rētu, kas galu galā var novest pie prāta notrulināšanās. Likmes pēkšņi bija kļuvušas ļoti augstas.
Brīdī, kad mistērija kļuva sekulāra, slepenība kļuva par tehnoloģiju, bet privātums – par tiesībām, notika kaut kas spocīgs. Dieva neizdibināmību nomainīja cilvēka patības neaizskaramība. Nav brīnums, ka tās pārkāpšana cilvēkus tracina.
Jau ilgi pirms 2001. gadā pieņemtā Patriotu akta un drošības iestādēm piešķirtajām tiesībām uz noklausīšanos, jau ilgi pat pirms “nacionālās drošības valsts” rašanās Lūiss Brandaiss paredzēja slepenības tehnoloģiju ielaušanos privātajā dzīvē. 1916. gadā Brandaiss tika norīkots darbā Augstākajā tiesā. Viņš bija tiesnesis, kad 1928. gadā lietā “Olmsteds pret ASV” tiesā tika apspriesta telefona sarunu slepenas noklausīšanās atbilstība konstitūcijai. Rojs Olmsteds, alkohola kontrabandists no Sietlas, pirms tika pieķerts alkohola importa un tirdzniecības aizlieguma pārkāpumā, bija strādājis par policistu. Viņš tika apcietināts 1924. gadā, un viņa apsūdzība balstījās liecībā, kas tika iegūta, noklausoties telefonsarunu. Tiesai bija jāatrisina jautājums, vai krimināllietas tiesvedībā drīkst izmantot ar noklausīšanās palīdzību iegūtus pierādījumus, vai arī šādu pierādījumu iegūšana pārkāpj ASV konstitūcijas ceturto un piekto grozījumu. Tika veikts balsojums, un ar piecu balsu pārsvaru pār četrām Olmsteds tika atzīts par vainīgu. (Viņš trīs gadus strādāja piespiedu darbu, taču 1935. gadā Franklins Rūzevelts viņu apžēloja.) Brandaiss balsojuma rezultātam nepiekrita: viņaprāt, Olmsteda telefonsarunu noklausīšanās pārkāpusi viņa tiesības uz savrupību.
Brandaisa iebildums Olmsteda lietā turpināja diskusiju, kas bija sākusies jau 1890. gadā. Viņaprāt, noklausīšanās bija tikai jauna veida piespiedu atzīšanās, vecās “spēka un vardarbības” metodes aizstājot ar vadiem un elektrību. Kā norādīja Brandaiss, “savulaik valdība varēja piespiest cilvēku atzīties – ja nepieciešams, ar spīdzināšanas palīdzību. Valdība varēja savā varā iegūt cilvēka dokumentus un citus privātus priekšmetus – ja nepieciešams, ar fiziskas ielaušanās un kratīšanas palīdzību”. Taču 20. gadsimtā “valdības rīcībā nokļuva izsmalcinātāki un daudz tālejošāki līdzekļi iebrukšanai cilvēku privātumā. To, kas tiek čukstēts kambaros, izgudrojumi un atklājumi ļauj valdībai nogādāt līdz tiesas zālei krietni efektīvāk, nekā izmantojot moku solu”.
Un ielaušanās privātajā dzīvē te vēl nebūt nebeidzas. “Zinātnes progress, kas apgādā valdību ar spiegošanas līdzekļiem, diez vai apstāsies pie iespējas noklausīties telefonsarunas,” Brandaiss pareģoja. “Kādudien var tikt atklāti veidi, kā valdībai iegūt slepenās atvilktnēs gulošus papīrus, tos neizņemot no turienes, un kas ļaus zvērināto priekšā nolikt visintīmākos notikumus no cilvēku mājām.”Nacionālās drošības aģentūraar datu vākšanu tiešsaistē ir nodarbojusies gadiem ilgi. Ar 2007. gadā sāktā Prism projekta palīdzību, kura mērķis bija novērst teroristu uzbrukumus, pēc Washington Post ziņām, aģentūra “pa tiešo pieslēgusies deviņu lielāko ASV interneta kompāniju centrālajiem serveriem”. Kompāniju pārstāvji to noliedz. “Mēs neesam pievienojušies nevienai programmai, kas ļautu ASV valdībai vai jebkurai citai valdībai piekļūt mūsu serveriem,” apgalvoja Google vadošie darbinieki Larijs Peidžs un Deivids Dramonds. “Facebook nepiedalās un nekad nav piedalījies nevienā programmā, kas dotu ASV vai jebkurai citai valdībai tiešu piekļuvi mūsu serveriem,” uzsvēra Marks Zakerbergs, Facebook dibinātājs un galvenais izpilddirektors. Ir skaidrs, ka Kongress ierosinās izmeklēšanu. (Kā tieši interneta kompānijas ir reaģējušas uz drošības dienestu prasībām, vēl īsti nav zināms.)
Par spīti tam, kas dažos pēdējos gadsimtos ir mainījies, daudz kas no valdībā notiekošā joprojām ir ietērpts mistērijas drānās – kaut vai tāpēc, ka noslēpuma ietērpšana mistērijā ir lielisks veids, kā slēpt varas pielietošanu. Turpmākajās dienās un nedēļās liela daļa no izmeklēšanas NDA veiktās novērošanas lietā atgādinās detektīvromānus: stāstos, kas tiks rakstīti, Edvards Snoudens būs gaišais tēls tumšā sižetā. Tomēr Po stāstam būtu izdomājis labāku nobeigumu.
Viens no šī stāsta aspektiem, ar ko Kongress droši vien nenodarbosies, ir attiecības starp atklātību un privātumu 21. gadsimtā. Iepriekšējā, 20. gadsimtā, sabiedrisko attiecību zelta laikmetā, atklātība (lasi: publicitāte, preses uzmanība) kļuva par kaut ko, pēc kā tiecās daudzas privātpersonas, būdamas gatavas par to pat maksāt. Amerikas kultūrā tas novedis pie paradoksa, kad vienlaikus pastāv apsēstība ar tieksmi būt redzamam un tieksmi slēpties. Tā ir pasaule, kurā vienīgā lieta, kas tiek vērtēta augstāk par privātumu, ir atklātība, publicitāte. Šajā pasaulē mēs rakstām savas dzīves hroniku Facebook, vienlaikus pieprasot jaunākās un labākās privātuma aizsardzības formas – paroles ciparu un burtu kombināciju formā, lai neviens nevarētu iejaukties tajā, ko paši esam pamanījušies pilnībā izlikt apskatei.Attālumu starp Macīni lietu un NDA skandālu var mērīt pēc tā, cik ļoti ir mainījusies izpratne par “publiskās acs” dabu. 1844. gadā, kad parādījās ziņas par britu valdības ielūkošanos cilvēku vēstulēs, Londonas Times redaktori apgalvoja, ka “notikušais nevar būt angļu pirksts, tāpat kā maskas, indes, apslēpti durkļi, slepenas zīmes un organizācijas un jebkādas tamlīdzīgas tumšas, bīstamas nodarbes”. Tas bija kas mistisks, neanglisks, anahronisks. “Sabiedriskā doma ir varena un greizsirdīga, un tā nevēlas ne dzirdēt par sabiedriskā labuma panākšanu ar tādiem līdzekļiem, kas nav publiski,” Times turpināja. “Tā to uzskata par nodevību pret sabiedrisko dzīvi.” Līdz ar atklājumiem par NDA veikto novērošanu atvērtās programmatūras grupa Mozilla iesniedza Kongresā petīciju ar nosaukumu Stop Watching Us[2. Pārstājiet mūs vērot (angļu val.).], kurā apgalvoja: “Šāda valdības veikta visaptveroša datu ievākšana ir trieciens brīvībai un privātumam – amerikāņu pamatvērtībām.” Publiskais cilvēks vairs nepastāv, pat retoriskā līmenī ne. Viss, kas palicis, ir daudz cilvēku, kuri sargā savu privātumu, vienlaikus absurda prizmas lauzumā nebeidzami vērojot sevi un citus.
No angļu valodas tulkojis Helmuts Caune