Mārcis Ošiņš

Čārlzs Šīlers, Pols Strands "Manhata" 1921


Čārlzs Šīlers, Pols Strands

Manhata, 1921

Manhatta, Charles Sheeler, Paul Strand


Mākslinieku Čārlza Šīlera un Pola Strenda dokumentālo beznaratīva īsfilmu “Manhata” mēdz uzskatīt par pirmo ASV uzņemto avangarda filmu. 65 secīgās ainās tā sniedz ieskatu kādā parastā dienā Manhatanā – “staltu marmora un metāla fasāžu pilsētā, lepnā un kaislīgā pilsētā”, kā lasāms starp kadriem iestarpinātajā Volta Vitmena dzejā. Ņujorkas ostas, Bruklinas tilta, Steitenailendas prāmja un ņirbošu cilvēku pūļu attēli mijas ar industriālajām ainavām: dūmakas apņemtus debesskrāpju jumtus, laivas, tvaikoņus un lokomotīves pavada pulsējoši perkusijas ritmi, un brīžiem sāk šķist, ka viss mākslīgais un mehāniskais iegūst savādu dzīvības un dabiskuma dvašu. Šāds urbānais portretējums 20. gados bijis sastopams tā dēvētajās “pilsētas simfonijās”: “Manhata” un citas žanra līdzinieces atsacījušās no vairuma sižeta elementu un stilistisko nieku, ko pierasts redzēt kino, un saglabājušas tikai nepieciešamāko (ar ko, kā pierāda “Manhata”, tāpat var pietikt, lai no 10 minūtes ilgas kadru virknes ar pilsētvides ainavām radītu vizuāli poētisku mākslas darbu).

Raksts no Septembris 2020 žurnāla