Žans Liks Godārs "Vīrišķais sievišķais", 1966

Daniela Zacmane

Žans Liks Godārs "Vīrišķais sievišķais", 1966

Žans Liks Godārs
Vīrišķais sievišķais, 1966
Masculin féminin, Jean-Luc Godard

Ja nu kaut kur gribētos dzīvot, tad jaunai un 20. gs. 60. gadu Parīzē, taisni kā Godāra filmā. Galvenie varoņi – eksist­­enciālais Žans Pjērs Leods (Léaud) un meitenīgi šarmantā Šantala Goja (Go­ya) –, bet arī citi, vispār visi, ir tik skaisti, un arī kafejnīcas un buržuāziskie dzīvokļi, nojaušams sekss un naksnīgās Parīzes ielas. Jauno cilvēku dzīves un filmas pie­vilcība pārklājas: gan viņi, gan filma ir pilni aizrautības, romantikas, gvelšanas, turpat ir skumjas, politiskie notikumi, ap­­jukums. Filmas struktūra ir saraustīta, tā sastāv no 15 epizodēm. “Marksa un kolas paaudzes” intervijveida dialogi (Kā­­pēc tu mīli Polu, nevis mani? Tu ved meitenes uz kino? Vai sociālismam ir nākot­ne?) ir, gribas domāt, ironija par auksto socioloģiju un iespējamo “vidējo” sievieti/vīrieti. Iepretim tam ir dzeja gultā un varoņu mēģinājums nobēgt kino, taču – lūk, atkal jaunība! – neviena filma nebija filma, “kuru mēs nēsājām sevī un kuru gribējām dzīvot”. Cinema vérité vai kas, bet ar šo filmu ir tieši pretēji – tā, liekas, ir mūsos un to, liekas, gribētos dzīvot. – Vai tu zini, kur šobrīd notiek karš? – Nē, atbild kāda meitene un smejas.