Daniela Zacmane

Būt vai nebūt, 1942


Ernsts Lūbičs

Būt vai nebūt, 1942

To Be or Not to Be, Ernst Lubitsch


Ko skatīties un ko neskatīties – tāds jautājums, kad netālu karo, rodas līdz ar daudziem citiem. Kino ir vērtība pati par sevi, taču reizēm drīkst filmām pieiet utilitāri. Ernsta Lūbiča komēdija sapurina, sasmīdina un saliek pa vietām. 1939. gadā Varšavā ienāk vācu karaspēks, daudziem poļiem un ebrejiem draud apcietinājums vai pat nāve. Teātra trupas, kuras meistarstiķis ir “Hamlets”, aktieri liek lietā savus talantus, lai tiktu galā ar okupantiem. Pārģērbšanās, līdz mirdzumam noslīpēti dialogi, satriecošas asprātības, screwball romantika (pēdējā skaistās Holivudas dīvas Karolas Lombārdas loma), biedriskums, nodevība, Hitlers un Šekspīrs – Lūbičam izdodas to visu sakombinēt tā, ka nav vairs šaubu, ir vai nav šī filma brīnišķīga. Un vēl. Glumais profesors Sileckis aktrisei Marijai Turai atgādina: “Ir svarīgi, kādas lomas tu izvēlies teātrī, bet vēl svarīgāk, kā pusē tu nostājies dzīvē.” 80 gadus pēc filmas iznākšanas nav novecojis nekas – nedz Šekspīrs, nedz Lūbičs, nedz melnbaltais kino, nedz arī nepieciešamais atgādinājums, ka labais uzvar.

Raksts no Aprīlis 2022 žurnāla