Ieva Lešinska

Pīters Pomerancevs "Nekas nav pa īstam, un viss ir iespējams: jaunās Krievijas sirreālā sirds"

1037451-_0.jpg

Pīters Pomerancevs

Nekas nav pa īstam, un viss ir iespējams: jaunās Krievijas sirreālā sirds

Londona: Faber & Faber, 2015

““Es esmu jaunās Krievijas sistēmas autors vai viens no autoriem,” tā ar sevi iepazīstināja Vladislavs Surkovs. Šajā 2013. gada pavasara dienā viņam mugurā bija balts krekls un ādas jaka, kas pa daļai atsauca atmiņā Joy Division, bet pa daļai – 20. gadsimta 30. gadu čekas komisāru. “Manā Kremļa un valdības portfolio ir gan ideoloģija, gan mediji, gan politiskās partijas, reliģija, modernizācija, inovācijas un ārlietas, gan arī...,” te viņš ieturēja pauzi un pasmaidīja, “modernā māksla.”” Bijušais prezidenta biroja vadītāja vietnieks un vēlāk premjerministra vietnieks Surkovs, kā norāda britu žurnālists, padomju emigrantu dēls Pomerancevs, ir bijis mūsdienu Krievijas realitātes šova režisors – vai varbūt burvju mākslinieks: “Viņš sasit plaukstas vienreiz, un parādās jauna politiska partija. Sasit otrreiz, un piedzimst grupējums Naši, hitlerjūgenda krievu līdzinieks.” Kā vadošs Kremļa administrators Surkovs reizi nedēļā sasaucis pie sevis televīzijas kanālu vadītājus, lai “ieteiktu”, “kam uzbrukt un ko aizstāvēt, kuram atļauts uzstāties televīzijā, kuram tas liegts, kā parādāms prezidents” utt.

Grāmata ir pļāpīga, taču nenoliedzami saistoša: huligāni pārtop kinematogrāfistos, komjaunieši – miljardieros, savukārt topmodeles cita pēc citas krīt no namu augšējiem stāviem.