Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Kāpēc reiz izmēģināta dzimumakta poza nesagādā nekādu prieku, ja to atkārto ar citu partneri? Ko darīt, ja sieviešu drēbēs ģērbies masieris einuhs piepeši sāk skūpstīt jūsu dzimumlocekli? Kuru cita vīrieša sievu izvēlēties par mīļāko, ja ar savu sievu “zināmu iemeslu dēļ” nepietiek? Kā laikus atšķirt meiteni, kuru iespējams savaldzināt, no meitenes, kurai labāk netuvoties? Kāpēc mīlestība, ja to neapmierina, pieaug spēkā un beidzas ar nāvi? Kādas sešdesmit četras mākslas ir jāapgūst, lai kļūtu par labu mīļāko? Atbildes uz šiem nebūt ne vienkāršajiem, taču nepārprotami eksistenciālajiem jautājumiem jau vairāk nekā pusotru gadu tūkstoti vienkāršā un ikkatram saprotamā sanskrita valodā sniedz Vātsjajānas Kāmasūtra.1. daļa. Mācības būtība
3. Zinātnes izklāsts
Lūk, sešdesmit četras mākslas (kalā) pie Kāmasūtras:
1. dziedāšana;
2. muzicēšana;
3. dejošana;
4. gleznošana;
5. zīmju izgriešana pieres rotāšanai (bhodžpattra);
6. rīsa graudu un ziedu kārtošana uz altāra;
7. mājokļa rotāšana ar ziediem;
8. zobu, matu, nagu, apģērba un locekļu krāsošana;
9. grīdas rotāšana ar krāsainiem akmentiņiem;
10. gultas klāšana;
11. muzicēšana, izmantojot trauciņus, kas pildīti ar ūdeni (džalataranga);
12. šļakstīšanās un spļaudīšanās ar ūdeni peldēšanās laikā;
13. ārstniecisko augu, mantru un tantru izmantošana;
14. vīteņu pīšana;
15. vainagu un diadēmu izgatavošana (šekharakas un āpīdakas);
16. tērpu gatavošana un rotāšana;
17. rotaslietu izgatavošana no ziloņkaula un gliemežvākiem;
18. smaržu pagatavošana un pielietošana;
19. pērļu virteņu izgatavošana;
20. buršanās un maģija;
21. novārījumu un uzlējumu izmantošana skaistuma vairošanai un apvārdošanai (kučumara tantra);
22. roku un pirkstu veiklība;
23. ēdienu gatavošana;
24. dzērienu, sulu un uzbudinošu līdzekļu gatavošana;
25. šūšana un izšūšana;
26. dekoratīvu rakstu veidošana ar diegu palīdzību;
27. mūzikas instrumentu spēle (vīna — tīgu instruments un damarūka — bungas);
28. mīklu sacerēšana un minēšana;
29. māksla turpināt dzejoli ar to burtu, ar kuru iepriekšējais spēles dalībnieks ir beidzis;
30. grūti izrunājamo un grūti saprotamo vārsmu iegaumēšana;
31. grāmatu lasīšana;
32. stāstu un lugu zināšana;
33. dzejoļu atminēšana pēc beidzamās rindiņas;
34. kokgriešana;
35. sudrablietu un dārglietu izgatavošana;
36. galdnieka darbi;
37. celtniecības darbi;
38. dārgakmeņu pazīšana;
39. metālu apstrāde;
40. māksla atrast un apstrādāt dārgakmeņus un kristālus;
41. koku audzēšana;
42. aunu, gaiļu un paipalu cīņu rīkošana;
43. papagaiļu un strazdu mācīšana runāt;
44. masāžas un ķemmēšanas māksla;
45. zīmju valoda;
46. dažādu slepeno valodu prasme;
47. svešvalodu un vietējo dialektu zināšana;
48. ratu pušķošana;
49. zīmju tulkošana;
50. mehānisko ierīču gatavošana;
51. iegaumēšana un atcerēšanās;
52. lasīta teksta atkārtošana;
53. atšifrēšana;
54. vārdu izcelšanās un nozīmju zināšana;
55. rituālo tekstu dziedāšana;
56. runas un deklamēšanas māksla;
57. maldināšana, izliekoties par kādu citu;
58. ķermeņa defektu aizsegšana ar apģērbu;
59. azartspēles;
60. metamo kauliņu spēle;
61. bērnu rotaļas;
62. pareizas uzvedības māksla;
63. māksla uzvarēt;
64. fiziskie vingrojumi.2. daļa. Par mīlas savienošanos
25. Par meitenes uzticības iegūšanu
Pirmās trīs dienas pēc kāzām lai meitene un viņas vīrs guļ uz grīdas, netuvojas viens otram un ēdienā nelieto cukuru un sāli. Nākamās septiņas dienas lai viņi apmeklē peldes patīkamas mūzikas pavadījumā, lai viņi saģērbjas greznās drēbēs, kopā ēd un izklaidējas ar radiniekiem un kāzu viesiem. Šis ir likums visām kastām.
Desmitajā naktī lai viņš tuvojas viņai ar maigiem vārdiem un iegūst viņas uzticību. Daži skolotāji iesaka trīs naktis nerunāt, taču Babhravjas sekotāji uzskata — ja meitene nākamajās trīs naktīs redz vīrieti klusējam kā koka gabalu, tad viņā mostas riebums un nicinājums kā pret einuhu — tā māca Babhravja. Tāpēc lai viņš tuvojas un iegūst uzticību, taču neuzsāk sakaru ar meiteni — tā māca Vatsjajana. Un tuvojoties lai neko nedara ar spēku. Jo sievietes ir kā puķes, kurām nepieciešama maiga apiešanās. Ja, neieguvis uzticību, kāds tuvojas ar varu, viņas izjūt naidu pret mīlēšanos. Tāpēc nepieciešama šī maigā apiešanās. Lai vīrietis dara tā, kā patīk meitenei un izmanto uzticību rosinošus paņēmienus. Šie paņēmieni ir sekojoši.
Apskaujot meiteni, lai viņš to sākumā dara neilgi un tā, kā meitenei tas patīk.
Lai vispirms viņš apskauj meitenes ķermeņa augšējo daļu, kas ir vieglāk un vienkāršāk.
Ja vīrietis meiteni pazīst ilgāku laiku vai arī tad, ja meitene ir pieaugusi, viņš var apskaut lampas gaismā, taču, ja meitene ir vēl jauna un tikko iepazīta, lai viņš apskauj tumsā.
Kad apskāvieni ir pierasti, lai viņš ar lūpām piedāvā meitenei betela lapu (tambula). Ja viņa atsakās, lai viņš ar maigiem vārdiem, zvērestiem, pierunāšanu un ceļos krišanu tomēr piespiež meiteni to paņemt. Jo labi zināms, ka pat dusmīga vai kautrīga sieviete nespēj atteikt, ja vīrietis ir nometies viņas priekšā ceļos. Izmantojot brīdi, kad meitene pieņem betela lapu, lai viņš saudzīgi un klusi noskūpsta viņu.
Panācis to, lai viņš uzsāk sarunu ar meiteni. Sākumā lai viņš pajautā ko tādu, ko it kā nezina, bet ko var izstāstīt dažos vārdos. Ja atbildes nav, lai viņš maigi, neuztraucot meiteni, jautā atkal un atkal. Ja viņa turpina klusēt, lai viņš uzstāj. Jo visas meitenes klausās, ko viņām saka vīrietis, pat tad, ja pašas negrib atbildēt — tā māca Ghotakamukha. Kad vīrietis uzstāj, lai meitene atbildētu, viņa var atbildēt ar galvas kustību, taču, ja viņi ir sastrīdējušies, meitene neatbild pat ar galvas kustību.
Kad vīrietis jautā: “Vai tu mani gribi?” un “Vai es tev patīku?”, meitene ilgi klusē, tad atbild ar apstiprinošu galvas kustību. Taču, ja viņu piespiež, viņa atbild ar noliedzošu galvas kustību. Ja vīrietis uzaicina par starpnieci kādu draudzeni, kurai uzticas abi jaunlaulātie, tad sarunu vada viņa. Tādā gadījumā meitene smaida, zemu noliekusi galvu, un apsauc un iebilst, ja tā runā pārāk daudz. Bet draudzene it kā pa jokam pasaka vīrietim vairāk, nekā meitene ir teikusi. Tad meitene atgrūž viņu un klusē. Tikai pēc uzstājīgiem lūgumiem viņa tikko dzirdami attrauc: “Es to neesmu teikusi!” un smaida, laiku pa laikam ieslīpi paskatoties uz vīrieti.
Tā notiek saruna.
Kad šādā veidā rodas tuvība, viņa pēc vīrieša lūguma klusēdama noliek viņam blakus betela lapas, ziedes, vainagus vai izpušķo vīrieša tērpu. Tādā brīdī lai viņš pieskaras meitenes krūšu galiem, ar nagiem izraisot skrāpējošu skaņu. Ja meitene cenšas viņu atturēt, lai vīrietis saka: “Es tā vairāk nedarīšu, ja tu mani apskausi.” Panācis to, lai vīrietis apskauj meiteni, ar roku pieskardamies viņas vēderam — atraujot roku un atkal pieskaroties.
Pakāpeniski, nosēdinot meiteni sev uz ceļiem, lai vīrietis arvien vairāk un vairāk glāsta viņu. Ja meitene pretojas, lai vīrietis viņu sabiedē: “Es atstāšu zobu pēdas uz tavas apakšlūpas un nagu pēdas uz tavām krūtīm. Es izdarīšu to pašu ar sevi un tavām draudzenēm teikšu, ka tu to esi izdarījusi.” Tā, ar bērnišķīgiem draudiem un bērnišķīgu pierunāšanu lai viņš pamazām ieinteresē meiteni.
Tad, vienpadsmitajā un divpadsmitajā naktī,
kad uzticēšanās ir nedaudz pieaugusi, lai vīrietis pieskaras meitenei ar roku un tuvojas viņai, skūpstot visu ķermeni. Uzlicis roku uz gurna, lai viņš sāk to glāstīt, un, pabeidzis to, lai viņš pieskaras gurnu iekšpusei. Kad viņu mēģina atturēt, lai viņš turpina uzbudināt meiteni un saka: “Kas tur slikts?” un turpina.
Paveicis to, viņš ar dažādiem ieganstiem pieskaras meitenes intīmām vietām, atraisa jostu, atbrīvo vidukļa apsēju, noņem apģērbu un atkal glāsta gurnu iekšpusi.
Un lai viņš gūst baudu, ievadot locekli, taču nedara to neatļautā laikā un iesākumā lai apmāca meiteni sešdesmit četrām mākslām. Lai parāda viņš tai savu iekāri, lai apraksta savas vēlmes un sola, ka turpmāk dzīvos saskanīgi un šādi lai aizdzen bailes no sāncensēm. Tā, noteiktā laikā lai viņš pakāpeniski tuvojas meitenei, kas atvadās no jaunavības.5. daļa. Par svešām sievām
43. Par viegli iegūstamām sievietēm
Vīrietim ir jāzina, kādi ir panākumu iemesli, gan arī tas, kāpēc sievietes ir viegli iegūstamas, un šeit ir nosauktas viegli iegūstamās sievietes. Lūk, sievietes, kas ir viegli iegūstamas (ajatna-sādhja):
1. sieviete, kas stāv uz savas mājas sliekšņa;
2. sieviete, kas vienmēr raugās uz ielu;
3. sieviete, kas sēž un sarunājas kaimiņu mājā;
4. sieviete, kas vienmēr skatās uz jums;
5. starpniece;
6. sieviete, kas skatās iesāņus, kad uz viņu palūkojas;
7. sieviete, kuras vīrs ir apņēmis citu sievu bez redzama iemesla;
8. sieviete, kas neieredz savu vīru, vai tāda, kuru neieredz vīrs;
9. sieviete, kuru neviens nepieskata;
10. sieviete, kurai nav bērnu;
11. sieviete no mazpazīstamas ģimenes;
12. sieviete, kuras bērni ir miruši;
13. sieviete, kas tiecas pēc sabiedrības;
14. sieviete, kurai pietrūkst mīlestības;
15. aktiera sieva;
16. atraitne;
17. nabadzīga sieviete;
18. sieviete, kas meklē izklaides;
19. sieviete, kuras vīram ir daudz brāļu;
20. augstprātīga sieviete;
21. sieviete, kuras vīrs ir nicināms vai nespējīgs;
22. sieviete, kas lepojas ar savām prasmēm;
23. sieviete, kurai ir kauns par sava vīra muļķību;
24. sieviete, kas agrā bērnībā izdota pie bagāta vīra, kurš viņai nepatīk;
25. sieviete, kuru bez iemesla pazemo viņas vīrs;
26. sieviete, kuru neciena citas sievietes, kas līdzinās viņai pēc stāvokļa sabiedrībā un skaistuma;
27. sieviete, kuras vīram patīk ceļot;
28. juveliera sieva;
29. greizsirdīga sieviete;
30. nevīžīga sieviete;
31. netikla sieviete;
32. neauglīga sieviete;
33. slinka sieviete;
34. sieviete bez pašcieņas;
35. kupraina sieviete;
36. sieviete punduris;
37. sakropļota sieviete;
38. vulgāra sieviete;
39. sieviete ar nepatīkamu smaku;
40. slima sieviete;
41. veca sieviete.
Citos avotos minēts, ka sieviete, kurai kreisās kājas otrais pirksts ir garāks par īkšķi vai īsāks par vidējo pirkstu, vai kurai kāju mazie pirkstiņi nepieskaras zemei, vai tāda, kas šķielē, vai tāda, kurai ir zeltaini dzeltenas acis, vai tāda, kas smaida bez redzama iemesla — tāda tiek dēvēta par Pumščalī, “sievieti, kas skrien pakaļ vīriešiem”. (Tulk. piez.)40. Par vīriešu un sieviešu tikumiem
Tuvošanas precētām sievietēm notiek zināmu iemeslu dēļ. Lai tādā gadījumā vīrietis ņem vērā to, vai viņas ir pieejamas, vai viņas nav bīstamas, vai viņas ir tuvošanās cienīgas, kādi ir viņu nodomi un uzvedība. Ja vīrietis redz, ka viņa mīlestība pāriet no viena stāvokļa otrā, tad, lai paglābtu savu ķermeni no iznīcības, lai viņš tuvojas precētām sievietēm.
Mīlestības stāvokļi (kāma-sthānas) ir desmit:
1. mīlas pilns skatiens;
2. pieķeršanās domās;
3. pastāvīga atcerēšanās;
4. bezmiegs;
5. novājēšana;
6. vienaldzība pret izklaidēm;
7. kauna sajūtas zaudēšana;
8. psihiska nestabilitāte;
9. apziņas zudumi;
10. nāve.
Lai pēc ārējām pazīmēm, kā mācījuši skolotāji, viņš nosaka sievietes tikumu, godīgumu, tīrību, pieejamību un kaislīgumu.
Vātsjajāna māca, ka āriene un ārējās pazīmes var maldināt, tāpēc sievietes noskaņojums nosakāms pēc uzvedības un sejas izteiksmes.
Ieraugot skaistu vīrieti, sieviete izjūt mīlestību. Tāpat attiecībā uz sievieti dara vīrietis.
Taču Gonkaputra māca, ka apdomības dēļ tuvība neiestājas uzreiz.
Sieviete ir atšķirīga (no vīrieša). Iemīlējusies sieviete neuztraucas par to, kas ir tikumīgi un kas nav, taču viņa ir apdomīga un neiet uz tuvību pirmā. Kad vīrietis, kuru vada viņa iekāre, cenšas sievieti iegūt, viņa izvairās pat tad, ja izjūt vēlēšanos. Taču, ja viņš atkal un atkal cenšas sievieti iegūt, viņa piekāpjas. Vīrietim piemīt noturība, tikums un cēlums, viņš izvairās no tuvības, kaut arī izjūt mīlestību. Šādi noskaņots, viņš nepiekāpjas pat tad, ja sieviete cenšas viņu iegūt. Vīrietis var tiekties pēc sievietes arī bez īpaša iemesla, taču tad, kad ir to ieguvis, viņš vairāk nevēlas viņu un kļūst vienaldzīgs. Vīrietis nicina viegli iegūstamo un alkst pēc neaizsniedzamās. Tāds ir vispārējais viedoklis.42. Pa vīriešiem, kas gūst panākumus pie sievietēm
Lūk, kādi vīrieši parasti gūst panākumus pie sievietēm:
1. vīrietis, kas apguvis mīlas mākslu;
2. vīrietis, kas prot stāstīt stāstus;
3. vīrietis, kuru sieviete pazīst kopš bērnības;
4. vīrietis, kam sieviete uzticas;
5. vīrietis, kurš nes dāvanas;
6. vīrietis, kurš prot sarunāties;
7. vīrietis, kurš izdabā;
8. vīrietis, kurš nav mīlējis sievieti;
9. vīrietis, kurš kalpojis par starpnieku attiecībās ar iepriekšējo mīļāko;
10. vīrietis, kurš zina sievietes vājās vietas;
11. vīrietis, kuru vēlas iegūt cita cienījama sieviete;
12. vīrietis, kurš ir tuvs ar sievietes draudzeni;
13. izskatīgs vīrietis;
14. vīrietis, ar kuru sieviete ir kopā uzaugusi;
15. kaimiņš;
16. vīrietis, kas ir tuvās attiecībās ar saviem kalpiem;
17. vīrietis, kurš ir bijis sievietes zīdītājas meitas mīļākais;
18. nesen precējies vīrietis;
19. vīrietis, kam patīk izklaides un pastaigas brīvā dabā;
20. iecietīgs un devīgs vīrietis;
21. bullis (karstasinīgs vīrietis);
22. uzņēmīgs un drosmīgs vīrietis;
23. vīrietis, kurš pārspēj sievietes vīru zināšanās, skaistumā un tikumā;
24. vīrietis, kurš grezni ģērbjas.
Tulkojis Ilmārs Šlāpins
Tulkojot izmantoti sekojoši izdevumi:
Kāmasūtram or Srī Vātsyayanamuni,
edited by Dr Parasa Nath Dwivedi, Chaukhamba Surbharati Prakashan,Varanasi, 1999.
Kamasutra of Vatsyayana,
translated by Sir Richard Burton, edited for internet by G. N. Reddy.
Ватсаяна Маланага Камасутра,
перевод с санскрита А. Я. Сиркина, Москва Эксмо–пресс 2000.