Reģistrējieties, lai lasītu žurnāla digitālo versiju, kā arī redzētu savu abonēšanas periodu un ērti abonētu Rīgas Laiku tiešsaistē.
Laura Tabūna
Jūrasbrauciens Mēs esam divu īstu jūras vilku aizgādnībā. Kapteiņi esot abi, un abi izstaro tēvišķību, uz kuru gribam paļauties. Mēs esam drošās rokās, tas nekas, ka viņi runā mazliet haotiski un ir grūti uzķert tēmu. Tas tikai tādēļ, ka mēs neko nesaprotam no jūras. Viņi ir pārpilni ar mums slēptu gudrību. Īsts vīrs nav tas, kam lunkanākā mēle. Krasts izzūd ļoti lēni, sīka pūsmiņa tikko nes uz priekšu. Ir jānotiek kustībai vismaz mūsu prātos, vispieejamākais līdzeklis ir brūni reibinoši šķidrumi. Kapteinis numur viens ar uzvarošu lepnumu iznes stikla šampanieša trauku, dzidru kā asara, mēs lejam to pilnu ar dzintarainu konjaku. Vēja ir tieši tik daudz, lai reiboni izvēdinātu, bet uz priekšu netiktu. Bezvējš ir burvīgs, bet garlaicīgs. Sēžam dzidri zilā spoguļainā dreifā, krasts joprojām gandrīz redzams. Jūras vilkiem padoms rokā – iedarbināsim motoru. Atskan pāris sēcošu pukšķu. Nekā. Motors nedarbojas. Paga, paga, cik tad mums ir benzīna? Tikai puskanna. Tad jau mēs nevaram braukt ar motoru. Tad jau mums jāgaida vējš. Kurš īstens burātājs tad brauc ar motoru? Kuram gan tāds motors ir svarīgs? Tad jau nevar izjust jūras vēju. Sēžam daiļā, siltā spozmē, bura karājas. Ilgi nekustamies ne no vietas, līdz pāri jūrai ir pārskrējusi zaļa ņirba un pelēks mākonis, dzidri zilā dīķa vairs nav. Sākas kustība. Esam uz milzu dzīvnieka ādas, kas kaprīzi kustas visos virzienos un met vizuļainas ēnas. Āda ir mirdzoši pelēka, taču mirdzums dziest un dziest. Drīz vien apkārt ir pelēks nekas, mēs ielienam koši oranžos gumijas kombinezonos. Apceru, ka mirstīgās atliekas viļņos vieglāk pamanīt, ja pie tām karājas spilgtu drānu paliekas. Vējš pieņemas un pieņemas spēkā. Priekšgalā ir izveidojusies dzīvā bilde – trīs meitenes traucas vētrā un saulrietā. Plīvo mati un drēbes, katrureiz, priekšgalam krītot viļņu bedrē, viņas kliedz spalgi kā kaijas vai īru raganas skurstenī. Bura ir biedējoši piebriedusi, tagad mēs traucamies ātri. Katrs, kurš, aukstuma un slapjo šļakatu biedēts, noiet lejā, pēc putekļiem un ēdiena smakojošajā tilpnē, aši vien atgriežas un rāda māksloti līksmu vaigu. Bura tiek aši ievilkta. Meitenes pazūd. Katamarānu mētā. Kas būs, ja mums visiem būs jāiet lejā, ja vējš būs tāds, ka mūs pūtīs nost no klāja un viļņi skalosies pāri? Tad es noteikti vemšu šaurā, slēgtā telpā, kur vems arī visi citi. Katamarāni negrimstot, mēs kā aizdrīvēts Noasa šķirsts mētāsimies pa jūru. Iemetu acis dziļuma mērītājā. Astoņpadsmit metru, vardei līdz gurniem. Ik pa brīdim pienāk šausmu stāsti no vemjošās tilpnes. Visi maisiņi esot pievemti. Tikai divi ceļabiedri angļi mierīgi dus. A. ir binoklis. Viņš iesaucas: “Zeme! Zeme!” Vispārējā pelēkumā esot saskatāma sīka melna skaidiņa, salas tornis. Pēc divdesmit minūtēm to ieraugu arī es. Vakaram tumstot, salā iedegas ugunis. Jūra ir mazliet pierimusi un viens no vilkiem saka: “Nu, pēc divām stundām būsim klāt.” Katamarāns, balts jo balts pret melnējošiem ūdeņiem, atstaro pēdējo vakara gaismu. Vilki uzkumpuši sēž pie stūres rata, un viens prasa otram: “Vai tu kādreiz esi gājis iekšā naktī?” Šķiet, tā nav apspriešanās par to, kā tikt klāt nakts mistiskajai būtībai. Tas laikam nozīmē: “Vai tu kādreiz esi braucis iekšā ostā, kad ir tumšs?” Otrs atbild: “Nē, neesmu. Vai tu esi?” – “Nē, neesmu. Būs jāmēģina.” – “Būs jāmēģina.” Pēkšņi es sēžu tukšā marinētu ābolu mucā. Slepena sarunu noklausīšanās uz jūras vienmēr bijusi svarīga. Vai man tikai tā liekas, vai arī es dzirdu skumju nolemtību viņa balsī? Vējš norimis, mēs melnumā sēžam, pievērsuši degunus vienīgajam gaismas avotam pretimnākošajā tumsā, salas ugunīm. Runājam klusās balsīs. Droši vien ir pavisam silts, jo esam tikai mazliet nosaluši. Tilpnē joprojām vemj. Vilki uzkumpuši sēž pie stūres rata. – “Vai tu redzi zaļo vai sarkano?” – “Tas tur laikam ir sarkanais, bet kur tad ir zaļais?” – “Varbūt tas ir kuģis?” – “Varbūt arī kuģis,” otrs vilks miermīlīgi atzīst. – “Ja tas ir sarkanais, tad zaļajam jābūt pa kreisi.” Ir ļoti grūti saprast attālumu līdz ugunīm, un mēs nezinām, vai braucam, mērķējot uz tuvu peldoša otra kuģa priekšgalu (vai dibengalu), vai arī uz drošu ostas muti. Ir pagājušas divas un vēlreiz divas stundas. Peldam uz vienu spožu punktu, kurš šķiet pavisam tuvu un tad atkal katrreiz attālinās, es turpinu klausīties dialogā par zaļo un sarkano, kuri laikam būs īstie. Pamazām aiz spožā punkta iezīmējas arī melns siluets. Mēs esam sasnieguši salu, svešu zemi. Ostas līcī jāiet ar motoru. Tagad ir brīdis izmantot niecīgos benzīna krājumus. Mūsu kapteiņi katamarāna aizmugurē tūlīt iedarbinās motoru. Motors, tāpat kā no rīta, pāris reižu iesēcas un apklust. Viņi apmainās skarbām, saraustītām komandām, mēģina vēl un vēlreiz, desmit reizes. Motors nedarbojas. Jāmēģina ar rezerves motoru. Kabatas bateriju gaismā, šūpojoties melnā jūrā, viņi cilā smagos motorus, degvielas kannas, virves griežas rokās. Otrs motors beidzot ir piekārts. Nekas nenotiek. Motora trokšņa vietā atskan sēcoši pārmetumi par iespējamām smiltīm benzīnā. Krastā melnē mežs, salas prožektora gaismā atspīd līcis. Ja nu galīgi apnīk jūrā, var peldēt uz krastu. “Nu, tad būs jāiet iekšā ar buru,” joprojām autoritatīvi nosaka viens no vilkiem. Katamarānam pie borta izaug betona bluķis. No drudžainās darbošanās ar kārtīm nesaprotu, vai cenšamies pie šī bluķa pielipt, vai arī no tā atgrūsties. Viens no braucējiem ar kārti rokā paliek uz bluķa. Otrā pusē parādās pagarš cementēts mols, uz tā ar visu kārti izlec kapteinis – un paliek mums aiz muguras. Katamarāns nepietauvots šūpojas naktī, divi cilvēki atstāti jūrā uz bluķiem. Katru mirkli sīka vēja pūsma var mūs izstumt no maza ostas līcīša, kur esam iespraukušies, atpakaļ jūrā ar vienu komandas locekli un desmit tramīgiem patērētājiem uz borta. Palikušais pēdējais jūras vilks ar kārti rokās pilnīgi bezpalīdzīgi sauc: “Palīdziet taču kāds!” Vai te esot kādi vīri, jūras vilks lādas. Vai tie vispār esot vīri! Viņš liek mums vispirms piecelties un tad skriet uz vienu katamarāna borta malu. Un tad liek skriet uz otru malu. Tad vēlreiz atpakaļ. Apķērīgākie kaut ko dara ar burām un virvēm, šepat tuvu ir īsta piestātne. Sašūpojamies no trieciena un dzirdam ilgu, žņerkstošu skaņu. Katamarāna sāns šļūc gar piestātnes akmeņiem, esam apstājušies kā noķertas šūpoles. Iluzors klusums, piestātnes prožektors lej pāri spilgtu gaismu. Lai ar mazu budžetu padarītu vērienīgāku katastrofas skatu, tiek nolaista maza piepūšamā laiviņa, šļakst airi, jābrauc pakaļ jūrā atstātajiem. Uz klāja, guļammaisos tinušies, parādās samiegojušies angļi, pamodušies no trieciena pret krastu. Angļi nemulst, viņiem piestāt salā ir asinīs. Mežā zib džipa starmeši. Igauņu robežsargi veikli pārbauda pases, iespiež zīmogus. Oficiālā daļa ir beigusies. Ir apmēram viens naktī. Mēs drīkstam kāpt robežsargu džipā un braukt uz bāru. Nezinu, vai ir daudzas vietas pasaulē, kur robežsargi ved valstī iebraukušos uz bāru, mani priecē, ka tāda ir vismaz viena.Adele Klēpere