Vims Venderss "Amerikāņu draugs", 1977

Dāvis Sīmanis

Vims Venderss "Amerikāņu draugs", 1977

Vims Venderss
Amerikāņu draugs, 1977
Der amerikanische Freund, Wim Wenders

Aizraušanās ar Vendersu mūsu valstī jau sāk pārkāpt gaumes robežas. Decembrī viņa latviešu fani drūzmējās autora lekcijās, ar viņu neveikli tikās valsts prezidents, un visam pāri – filmu retrospekcija. Lai arī citas režisora filmas tika uz­­ņemtas ar sajūsmu, pēc “Amerikāņu drauga” seansa atklājās stiprs skatītāju apjukums – visticamāk, “kinematogrāfiskā haosa” dēļ, kas izvērsts filmas otrajā pusē. Tas prasa paskaidrojumu! Venderss šo filmu veidoja kā vienu no savām tēzēm–antitēzēm amerikānisma ideoloģijai, kas, viņaprāt, pārņēmusi eiropiešu prātus. Un šīs ideoloģijas haotiskās, pat šizofrēniskās attiecības ar Eiropas kultūru nu pārvērtušās tikpat šizofrēniskos kino tēlos. Brīnišķīgais kino Hitlers – Bruno Gancs – atveido kādu Hamburgas gleznu rāmētāju, bet trakais Deniss Ho­­pers ir tas pats homoseksuālais intrigants Riplijs, kuru var ieraudzīt arī citos Patrīcijas Haismitas slavenā romāna ekra­­nizējumos. Varoņu manipulācijas, sli­­mīgā mīlestība un savstarpējais naids pārvērš filmu par nesaprātīgu skrējienu pretī nāvei, kuras priekšā viss šķietami jēdzīgais kļūst pavisam bezjēdzīgs. Nevajadzētu piemirst, ka filmā dažādās lomās iejutušies septiņi citi kinorežisori; caur tiem Venderss pauž cieņu pret kino vēsturi, bez kuras, ja godīgi, nebūtu arī nekāda amerikānisma.