Ilmārs Šlāpins

Māja, 1977


Nobuhiko Obajaši

Māja, 1977

Hausu, Nobuhiko Obayashi


Obajaši ir pretrunīgs un grūti definējams japāņu kinematogrāfists, kas sāka kā eksperimentālā kino un televīzijas reklāmu režisors (uzņēmis vairāk par 3000 reklāmas klipiem), “Māja” ir viņa debija pilnmetrāžas kino, filmu studija, kas pasūtīja šo darbu, to definēja kā japāņu versiju “Žokļiem”, vārdu sakot, viņiem bija vajadzīga komerciāli veiksmīga šausmene. O, tas ir viegli, droši vien nodomāja režisors un, nolīdzis grupu jaunu meiteņu bez pieredzes aktiera profesijā, divu nedēļu laikā uzņēma filmu bez iepriekš uzrakstīta scenārija. Īsumā aprakstot filmas sižetu, var teikt tā: septiņas skolnieces dodas brīvdienās pie tantes uz lauku mājām, kur viņas cita pēc citas tiek apēstas, jo mājā esošās mēbeles un pati māja kā vienots organisms ir cilvēkēdājmonstrs. Izmantojot sev vien zināmus (un izmēģinot jaunus) eksperimentālā kino paņēmienus, Obajaši radīja sirreālu, smieklīgu un nelabumu izraisošu filmu, kas tūdaļ izpelnījās vienbalsīgu kinokritiķu nosodījumu un izpārdotas kinoteātru zāles Japānā, kļūstot par kulta klasiku, kuru ir vērts iepazīt vēl joprojām.

Raksts no Jūlijs 2023 žurnāla