Pauls Bankovskis

Kas meklē

trends.google.com/trends


Pašos globālā tīmekļa izplatības pirmsākumos, senajos laikos, kad tajā varēja iekļūt vienīgi ar analogajai tālruņa līnijai pieslēgtu modemu, interneta lietošanas apzīmēšanai sāka izmantot sērfošanas metaforu. Savdabīgs sveiciens no tālās pagātnes ir arī šīs rubrikas nosaukums. Nekādas visu internetu aptverošas meklēšanas programmas tad vēl nebija, un lielu daļu informācijas varēja izdoties uziet, vienkārši sekojot hipertekstā ievietotām saitēm – gluži kā labirintā, kur kāds pirms tevis iezīmējis ceļu ar izritinātu dzīparu vai izkaisītām maizes drusciņām. Kaut kā interesanta vai svarīga atrašana šādos apstākļos bieži vien bija vistīrākā laimes spēle vai nejaušība, bet pats process nudien atgādināja centienus noķert vilni, uzlēkt uz dēļa, noturēt līdzsvaru un kādu gabaliņu pabraukt pa ūdens virsu. Tas varēja izdoties, bet tikpat labi beigties ar neveiksmīgu kūleni un attapšanos ne nu gluži zem ūdens, bet, piemēram, kādā tukšā strupceļa lappusē ar gadiem nemainīgu uzrakstu Under construction (“Tapšanas stadijā”). Droši vien tāpēc pirmā sastapšanās ar Google meklētāju man palikusi spilgtā atmiņā. Kāds paziņa tiešsaistes tērzētavā iekopēja saiti un norādīja, ka tā noteikti izskatīsies visa interneta nākotne. Es gan paliku šaubīgs, jo lapā nebija gandrīz nekā– tikai balts fons, muļķīgs uzraksts četrās pamatkrāsās un meklēšanas lodziņš. “Kā gan es varu kaut ko atrast, ja pat nezinu, ko gribu sameklēt,” es nopukojos, lapu žigli aizvēru un uz kādu laiku par to aizmirsu. Tālākā notikumu gaita ir labi zināma. Man un daudziem citiem nemanot, Google kļuva par savdabīgu visa interneta sinonīmu, bet par mēģinājumiem šo meklēšanas un datu apstrādes uzņēmumu izkonkurēt varēja dzirdēt aizvien retāk. Gada nogalē Google nu jau kādu laiku apkopo statistiku par to, kādas lietas visā pasaulē pērnajā gadā tikušas meklētas visbiežāk. 2016. gadā, kā noprotams, ļaudis visvairāk nodarbinājušas dabas kataklizmas (viesuļvētras, Saules aptumsumi), cerības tikt stāvus bagātiem (Bitkoinu kriptovalūta) un Ziemeļkorejas līdera noskaņojums. Vienkārši sērfošana internetā vairs nemaz nav modē.