Pauls Bankovskis

Garšas arheoloģija

http://rhythm-of-food.net

Dizainers Morics Štefaners no dizaina firmas Truth& Beauty sadarbībā ar uzņēmuma Google atzaru News Lab radījis vietni, ko varbūt nevar nodēvēt par visas pasaules vēderu, bet par šī paša iedomātā vēdera statistisku atspulgu gan. Šajā atspulgā aplūkojamo datu vizualizāciju jeb grafiku pamatā ir ziņas par to, kādu ar pārtikas produktiem, gastronomiju, kulināriju, ēšanas un dzeršanas tikumiem saistītu informāciju ļaudis dažādās pasaules malās, bet pārsvarā ASV, mēdz meklēt Google meklētājā. Jau pašas pirmās krāsainās līknes uzskatāmi parāda, ka ēšanas ieradumi ir ne mazāk strauji mainīgi kā gadalaikiem allaž pieskaņotās apģērbu modes – tā, piemēram, interese par vegānismu neatlaidīgi un arvien straujāk turpina pieaugt jau kopš 2004. gada, savukārt aizraušanās ar beztauku produktiem un molekulāro kulināriju pamazām iet mazumā. Vietnē iespējams sekot garšas izmaiņām ne vien ilgākos nesenās vēstures periodos, bet arī gada laikā un katrā mēnesī. Šis apskats top decembrī, kad visbiežāk meklēts kaut kas par mārrutkiem, šampanieti, karstu šokolādi, šokolādes cepumiem un Centrālamerikā iecienītajām pildītajām “pankūkām” jeb tamaliem. Savukārt žurnāla iznākšanas brīdī vajadzētu būt pieaugušai interesei par tādām pārtikas lietām kā pomelo, endīvijām un chili con carne, taču meklētas varētu tikt arī pēcsvētku diētas un veselīgi kokteiļi – vismaz tā tas bijis pagājušā gada janvārī. Vietnē var atrast ziņas par gandrīz 200 ar ēšanu saistītām tēmām, un šīs nu jau 12gadus uzkrātās informācijas pamatā ir vairāk nekā 130 000 statistisko vienību.