Ilmārs Šlāpins

Miķelis Dzenuška + Uzvaras bulvāris "Satiksmes mezgls"


Miķelis Dzenuška + Uzvaras bulvāris

Satiksmes mezgls

2023, Jersika Records


Vibrofons džezā, neskatoties uz savu melanholisko un sapņaino tembru (vai varbūt par spīti tam), vienmēr ir bijis mazliet huligānisks instruments: tā spēlēšana provocē aizrauties ar gluži ķermeniskām ārišķībām, muzicēšanu pārvēršot par akrobātisku žonglēšanu vai galda tenisu, kur katrs nākamais sitiens ir aizvien bezkaunīgāks un nežēlīgāks. Miķelis Dzenuška pieder pie Latvijas džeza jaunākās paaudzes un jau studiju laikā paspējis pievērst sev uzmanību ar pārgalvīgiem konceptuāliem albumiem “Pritonā” (2020) un “Brīvdiena” (2021), kur parādās kā multiinstrumentālists un pat dziedātājs, balansējot uz fanka un džezroka izplūdušās robežas. Daudzo ietekmju un atsauču lokā var saklausīt ne vien Arņa Medņa Odis, bet arī Franka Zapas The Mothers of Invention, savukārt eksperimentēšana ar negaidītiem elektronisko taustiņinstrumentu tembriem liek atcerēties Hērbija Hankoka daudzās muzikālās revolūcijas. Arī savā pirmajā “nopietnajā” albumā, kas tapis Jersika Records studijā un ievērojot striktus analogā ieraksta un pat kompozīcijas principus (mūzika pierakstīta ar zīmuli uz nošpapīra, nevis datorā ar mākslīgā intelekta palīdzību), saglabāta aizrautība un aizraušanās ar atsaucēm uz pasaules un Latvijas džeza standartiem – Mailsa Deivisa, Veina Šortera, brāļu Brekeru, Gunāra Rozenberga un Egīla Straumes skaņdarbiem. Sadarbība ar plašu domubiedru ansambli, kas noslēpumainā veidā esot satilpis Uzvaras bulvāra vienistabas dzīvoklītī, ļauj izvērst jau krietni rūpīgāku pievēršanos tradicionālākas džeza instrumentu skaņas izpētei un virtuozai tās izmantošanai.

Raksts no Jūlijs 2023 žurnāla