Oto Premingers "Slepkavības anatomija", 1959
RL skatās

Daniela Zacmane

Oto Premingers "Slepkavības anatomija", 1959

Oto Premingers
Slepkav
ības anatomija, 1959
Anatomy of a Murder, Otto Preminger
 

Gandrīz divas stundas filmas darbība notiek tiesas zālē, turklāt Oto Premingers nav varējis ciest flešbekus, tātad – nekādas atgriešanās pagātnē: skatītājs redz un dzird to pašu, ko filmas galvenais varonis advokāts Pols Bīglers (aseksuālais Džeimss Stjuarts); arī “gadījums” šķiet ne pārāk interesants – izvarota “dāma ar sunīti”, nošauts izvarotājs (aizstāvamā “šāvēja” lomā Bens Gazara). Tiesas aina gan parāda ko citu – ir interesanti, jo interesanta ir valoda. Filmas retorika balstīta terminu noskaidrošanā. Vai viņš bija “dāmu mīlis” vai “rupjš tēviņš”? Vai viņa bija “piedzērusies un pavedinoša” vai drīzāk – “apreibusi un laimīga”? Un galu galā – vai tas bija “neatvairāms impulss”? Valodas cīņas arēna, pateicoties lieliskajiem aktieriem un montāžai, ir aizraujoša arī vizuāli, bet vienas no kinematogrāfā, šķiet, nozīmīgākajām biksītēm (tās pieder koķetajai Laurai) nodemonstrē to, cik liela loma ir detaļām un valodai, rekonstruējot notikumus, līdz ar to – ietekmējot tālāko notikumu gaitu. Skatoties šo tiesu drāmas klasiku, liekas arī, ka nesen lasītās rindas – labs cilvēks noteikti ir smieklīgs – var attiecināt arī uz kino.