Pauls Bankovskis

Mašīnu laikmets

https://securemg.lincoln.com/

Jau sen ir garām laiki, kad ļaužu pamudināšanai kaut ko nopirkt pietika vien ar sludinājumu, kurā bija kaut kas pastāstīts par preci un varbūt parādīts arī tās attēls. Tagad, lai piedabūtu pirkt ziepes, zelteri vai pat jaunu automašīnu, nez kāpēc tiek uzskatīts, ka pircēji ilgojas pēc “zīmola stāsta”, “leģendas”, viņiem ir nepieciešama “zīmola pieredze”, “pārdzīvojums” un sazin kas vēl. Un tā nu uz limonādes pudeļu etiķetēm tiek drukāta štruntīga proza, par šampūna pudelēm tiek vēstīts vārsmās, kas atgādina pusaugu meiteņu dzeju, bet par jaunām automašīnām tiek uzņemtas krāsainas multenes. Automašīnu Lincoln ražotāji jaunākajam vidējā izmēra limuzīna MKZ modelim uzmanību mēģinājuši pievērst ar vietni, kurā ikviens interneta lietotājs var izveidot “muzikālu pašportretu”. Augšupielādējot savu ģīmetni, programma izanalizē jūsu sejas pantus un mēģina uz­minēt dažādu sejas daļu atrašanās vietu un formu. Ja minējums nav gluži precīzs, to ir ie­­spē­jams koriģēt vai mēģināt ar citu fotogrāfiju. Kad tas ir paveikts, seja tiek “nospē­lēta” melodijā, un katras instrumentu grupas skanējumu nosaka kāda no sejas daļām. Savu attēlu dzīvnieciski narcistiskā pievilcība un vēlme sevi rādīt citiem ir arī plaši izplatītās selfiju jeb pašiņu modes pamatā, taču šeit tā, šķiet, pacelta jaunā līmenī. Un tā varbūt arī ir visa šī pasākuma saistība ar auto, jo arī dārga mašīna nav jau tikai braukšanai, bet arī citu redzēšanai. Vienīgi nav īsti skaidrs, kā un vai muzikāls pašiņš kādu pamudinās uz auto pirkšanu.