Uldis Tīrons

Gustavs Klimts & Emīlija Flēge: fotogrāfijas

gustav_klimtemilie_floege_engl_126456

Gustavs Klimts & Emīlija Flēge: fotogrāfijas

Vīne: Prestel Verlag, 2012

Nav īsti godīgi rakstīt par vēsturisku fotogrāfiju albumu, ko trīs reizes lētāk nopirku Vīnes nocenoto grāmatu veikalā, un, lai arī tajā ir teksti, es neizlikšos, ka fotogrāfiju pētīšana būtu tā pati nodarbošanās, kāda ir lasīšana. Vecās bildes, kas publicētas albumā, stāsta par galveno Vīnes secesijas mākslinieku Gustavu Klimtu un viņa mūzu un dzīvesbiedri Emīliju Flēgi. Fotogrāfijās Klimts man uzstājīgi atgādina kaut ko vidēju starp vienu pazīstamu luteriešu mācītāju un Juriju Noršteinu. Viņa Emīlija lielākoties izrāda jauno, no korsetes atbrīvoto sieviešu kleitu stilu, un tā vien izskatās, ka jūgendstila ornamenti nav vis radušies mākslinieka iztēlē, bet nozīmēti no viņas kleitām – ak tu tētīt, cik viņai to kleitu!; arvien biežāk kleitā parādās arī Gustavs, līdz pat slavenajai bildei ar melnbalto kaķi rokās. Abi, lielākoties baltā, lielākoties vizinās laivā pa Aterezeru (Attersee) vai pozē savās kleitās un priekšzīmīgajos uzvalkos: Klimts ir pieradis fotografēties, viņa skatiens vērsts pretī manējam. Pateicoties apkakles izgriezumam, var ievērot, kā līdz ar gadiem piebriest Klimta kumbrs, bet iztēle visstiprāk sakustas, kad skatos uz jūgendskaisto dārzu ziedos un balto Klimta darbnīcu Feldmühlgasse 11, nofotografētu 1918. gada pavasarī tūlīt pēc mākslinieka nāves.