RL sērfo

Pauls Bankovskis

Grāmatas smarža

Grāmatas smarža
steidlville.com

Lai gan smarža ir tikpat neuzticams, dažādām nejaušībām, individuālām īpatnībām un pat tradīcijām pakļauts apkārtējās pasaules raksturotājs kā garša vai krāsa, uzmanību tai iznāk pievērst vienā laidā. McDonald’s restorāna apkaimē smaržo citādi nekā, piemēram, pie smalkmaizīšu kioska uz Brīvības un Merķeļa ielas stūra, tikko no iepakojuma izņemts Apple dators ož citādi nekā jauns Samsung, un pat katras markas automašīna – vismaz kamēr jauna – smaržo it kā vienādi, bet tomēr kaut kā citādi. Tad vēl, protams, ir grāmatu smarža – kaut vai atbaidoši asā padomju laiku krītpapīra dvaka dažādos reprodukciju albumos, jaunu grāmatu smalkie aromāti, jā, arī smaržas, ar ko grāmatas ir piesūkušās iepriekšējo īpašnieku dzīvokļos, plauktos un rokās. “Svaigi iespiestas grāmatas smarža ir labākā smarža pasaulē,” esot teicis modes mākslinieks Karls Lāgerfelds, kas kopā ar izdevēju Gerhardu Šteidlu ir radījuši smaržu – smaržu parfīma nozīmē – Paper Passion. Sarkanā papīrā ievīstītā un grāmatas formas kastītē iesaiņotā pudelīte izgatavota pēc žurnāla Wallpaper* ierosmes, grāmatiņā kaut ko esot sarakstījis Ginters Grass. Ja ar šo parfīmu iesmaržojas, rakstīto var pat nelasīt.