Džims Mikls "Aukstais jūlijs", 2014

Ilmārs Šlāpins

Džims Mikls "Aukstais jūlijs", 2014

Džims Mikls
Aukstais jūlijs, 2014
Cold in July, Jim Mickle

Visai dīvaina filma, kuras žanru tā uzreiz nav iespējams noteikt. Režisors ir ilgu laiku strādājis par gaismotāju, tad sācis filmēt zombiju un vīrusu šausmenes, bet nu ķēries klāt Tarantīno garā ieturētam scenārijam, kas pamazām aizved skatītāju no psiholoģiskas spriedzes drāmas līdz sižetisku un vizuālu atsauču pilnam absurdam. Gaumīgi apspēlētas daudzas klišejas – “parasts” ģimenes tēvs iekuļas kriminālā kompānijā, rūdīts reci­­­dīvists dodas meklēt savu dēlu, notiekošajā iesaistās privātdetektīvs, kas specializē­jas bandītu apkalpošanā, nejauši tiek atklāts snuff pornofilmu rūpals, beigās “sliktie” tiek nogalināti bez tiesas un izmeklēšanas. Pa ceļam apraujas un pa­­liek gaisā karājoties sazvērestību teorijas pavedieni, taču varoņu rīcības loģika arī nav šīs filmas galvenais mērķis. Džims Mikls acīmredzami aizrāvies ar amerikāniski atsvešinātu ainavu un šaujam­skatu estētiku, prasmīgi izmantojot gan savu pieredzi gaismotāja amatā, gan muzikālā fona ietekmi uz kadra iespai­dī­gumu. Atšķirībā no Tarantīno, viņa kinovalodā nav vietas ironijai – te viss notiek “pa īstam”, un tas tikai pastiprina absurda klātbūtni, pilnībā atbruņojot skatītāju un pamazām novedot to bezpalīdzīgā ka­­tarsē. Lielisks ir aktieru trio – Sems Še­­pards, Maikls Hols un Dons Džonsons.