Neizdevās savienoties ar Twitter. Mēģini vēlreiz!

Padomi depresijas māktajiem
Foto: Ainars Gulbis
Psihe

Džordžs Šalaba

Padomi depresijas māktajiem

Visapnicīgākais padoms, kas cietējiem tiek piedāvāts visbiežāk, ir arī vispatiesākais

Depresijas fenomenoloģija ir neizmērojami plaša. Daži padomi šķitīs noderīgi daudziem lasītājiem, citi – nedaudziem, vēl citi – nevienam. Ja kaut viens no tiem par kripatu atvieglos kāda ciešanas, pūles nebūs bijušas veltas. Maniem ieteikumiem nav cita pamata kā vien manis paša ilgā depresijas pieredze un tas, ko esmu secinājis, lasot par citu pieredzi. Nedomāju, ka šie padomi slēpj kādus riskus, tomēr šaubu gadījumā pārrunājiet tos ar dzīvesbiedru, draugiem, medicīnas profesionāļiem vai citiem cietējiem.


Pamošanās

Daudziem, kas cieš no depresijas, – arī man, kad esmu depresīvs, – pamošanās ir dienas ļaunākais brīdis. Iznirstot no bezapziņas, jūs esat pilnīgi neaizsargāts. Dažkārt šis mirklis šķiet tukšs, neaizpildīts, un jūs sev vaicājat: vai tā ir prom, vai esmu brīvs? Taču tad jūsos atkal lēni ieplūst vai iebrāžas šausmas. Miegā atgūtie spēki šķiet tās tikai pastiprinājuši. Jūs esat uzlādējis baterijas, taču fona troksnis ir skaļāks nekā jebkad.

Es nezinu, ko ar to iesākt, kā vien būt gatavam, ka tas notiks. Skatiet arī šķirkli “Miegs”.


Izkāpšana no gultas

Šaušalīgs pārbaudījums. Vislabāk novietojiet neciešami skaļu modinātājpulksteni istabas pretējā pusē. Tam vajadzētu būt aprīkotam ar atkārtojuma funkciju gadījumam, ja jūs ielienat atpakaļ zem segas, kā tas visdrīzāk notiks. Kādā brīdī, varbūt pēc trešās vai ceturtās atkārtotā zvana reizes, pacentieties nonākt vannas istabā un iešļakstiet sev sejā aukstu ūdeni.

Jūs zināsiet, ka esat nolēmis palikt nomodā, kad jūs sāks kratīt drebuļi. Varbūt ar jums tā nenotiks, bet ar mani tā notiek. Šī šķietami nekontrolējamā lēkme var ilgt no piecām minūtēm līdz stundai. Dziļi elpojiet, izstaipieties, nomazgājiet seju vēlreiz ar aukstu ūdeni.

Pirms daudziem gadiem es kaut kur izlasīju padomu: “Svarīgākais, ko depresijas mākts cilvēks var izdarīt, ir apģērbties.” Savādi, bet tas palīdz. Kad mokies agonijā, palikt gultā šķiet dabiski, taču parasti no tā kļūst tikai sliktāk. Dažas minūtes, kas vajadzīgas, lai saklātu gultu, nomazgātos un apģērbtos, var izrādīties pietiekamas, lai pārrautu kādu postošu psihisko savienojumu. Pamēģiniet.


Pārvietošanās pa istabām

To darot, nav iespējams saglabāt pašcieņu. Jūs grīļosieties, šļūkāsiet un steberēsiet ar nokārtu galvu un uzkumpušiem pleciem, sagumuši. Kad nokļūsiet blakusistabā, atklāsies, ka esat aizmirsuši kaut ko svarīgu istabā, kur tikko bijāt.


Kā novērst haosu mājās

Pavisam vienkārši: samaksājiet kādam, kas to var izdarīt. Vai arī nedomājiet par to. Pēc kāda laika depresija kļūst neizsakāmi nogurdinoša. Uzkopt, slaucīt, mazgāt veļu, mainīt palagus, mazgāt traukus, gatavot, iepirkties – tikt ar to visu galā ir tikpat grūti kā parastam netrenētam cilvēkam, kas necieš no depresijas, noskriet Bostonas maratonu. Jūs aizmirsīsiet, pazaudēsiet, nometīsiet, izgāzīsiet, saplēsīsiet un uzskriesiet virsū dažādām lietām. Nešaustiet sevi, atcerieties, ka esat pakļauts neredzamai, klusai, barbariskai spīdzināšanai. Jums ir visas tiesības atstāt lietas novārtā.


Ūdens

Neatūdeņojieties. Regulāri dzeriet daudz ūdens. Negaidiet, līdz sāks slāpt. Urīnam jābūt gaišam, nevis spilgtā krāsā.

Pārsteidzošā kārtā depresija sadedzina daudz enerģijas. Protams, no tā nav nekāda labuma – jūs neko nepaveicat –, taču vielmaiņa trako. Un jūs raudat. Nepietiekams ūdens daudzums liks justies šļauganam un apdullušam. Tas ir ļoti nepatīkami un pilnīgi lieki. Sāciet dienu, piepildot trīs vai četras pudeles ar ūdeni un izvietojot tās savā dzīves vai darba vietā tā, lai tās jums kristu acīs. Aukstā laikā dzeriet daudz tējas.



Lai turpinātu lasīt šo rakstu, lūdzu, pieslēdzies vai reģistrējies

Raksts no Septembris 2020 žurnāla

Līdzīga lasāmviela